ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Eva Marton: "Jo no m'espanto, per molts concursants que hi hagi"

17/1/2004 |

 

El Concurs Internacional de Cant Francesc Viñas bat el seu rècord de participació amb 445 cantants inscrits.

Les veus de 445 cantants corren aquests dies per les aules del Conservatori Municipal de Música de Barcelona, en la 41 edició del Concurs Internacional de Cant Francesc Viñas, que aquest any compta amb la soprano Eva Marton com a membre del jurat.

"L'important d'un concurs de cant no és guanyar sinó que els membres del jurat et sentin, perquè els programadors sempre estem buscant noves veus"

Considerat el concurs de cant més consolidat de Catalunya i de més fama internacional, el Francesc Viñas arrenca oficialment avui -les primeres eliminatòries se succeeixen des de dimecres passat- amb un acte al Saló de Cent de l'Ajuntament de Barcelona en què la soprano hongaresa Eva Marton oferirà un recital inaugural. Els participants al concurs i el públic en general podran prendre nota de com s'ha de cantar a partir d'aquest recital en què la soprano, acompanyada al piano per Irina Prilipko, interpretarà els Wesendonck lieder de Richard Wagner, a més d'àries d'òpera de Puccini, Mascagni, Ponchielli i Catalani.
Malgrat que aquest any el Concurs ha assolit un espectacular rècord en participants inscrits, amb 445 cantants, Marton, que ahir va participar en la presentació del concurs a la premsa, va assegurar: "Jo no m'espanto, per molts concursants que hi hagi". La frase podria semblar òbvia si no fos que el jurat ha d'escoltar tots els participants en deu dies de sessions maratonianes. Cada cantant ha d'interpretar en la primera eliminatòria una ària d'òpera o una ària d'oratori i una cançó, depenent de si es presenta a la categoria d'òpera o d'oratori-lied; en la segona eliminatòria són dues àries d'òpera més una cançó o una ària d'oratori i dues cançons, respectivament; i en la prova final ja són tres les peces que han d'interpretar. El premi consisteix en un contracte al Liceu i un altre al Teatro Real per a la pròxima temporada més un premi en metàl·lic d'11.000 euros.
Com cada any, des de ja fa més d'una dècada, els cantants provinents dels països asiàtics guanyen per àmplia majoria, amb 97 joves procedents de Corea, davant dels 58 de l'Estat espanyol i els 44 de Rússia. Aquest any, però, la novetat és el gran nombre de tenors apuntats, un centenar. Per la resta, 189 veus són de soprano, 49 de mezzo, 64 barítons, 29 baixos, 8 baix-barítons i 6 contratenors.
Respecte a la participació de tants asiàtics al certamen, Eva Marton va assegurar que des de fa anys hi ha una autèntica veneració per la música occidental. "Aquest any he estat tres vegades al Japó i he vist que la gent està assedegada de música europea. En els últims 10 o 15 anys han sortit molt bons intèrprets d'Àsia i això ara comença a notar-se a Europa, i també a Barcelona, que és una ciutat cabdal del món". Miquel Lerín, organitzador del Concurs i besnét de Francesc Viñas, va apuntar també que "després que la soprano coreana Sumi Jo va guanyar el concurs en una edició passada, la participació de Corea en el concurs es va disparar".
La soprano, que també és directora artística d'un festival d'estiu a Hongria, té clar que "com més participants hi hagi, més possibilitats tenim de trobar noves veus". "L'important d'un concurs de cant no és guanyar sinó que els membres del jurat et sentin, perquè els programadors sempre estem buscant noves veus i després en fem un seguiment. Fins i tot si l'experiència és negativa per a una participant, sempre pot dirigir-se al jurat per preguntar què ha fet malament i així corregir-se".
Marton va explicar que "sempre ha estat molt difícil per a un cantant fer una carrera internacional". "Quan jo vaig començar -explica-, encara hi havia les ombres de la Callas i la Tebaldi. Ara, el que calen són noves veus, i els concursos donen l'oportunitat als joves que el jurat els conegui". Amb tot, la soprano va reconèixer que "és molt difícil valorar un cantant per una sola ària, ja que pateixen una sobrecàrrega nerviosa i de treball".
Marton, indubtablement una de les sopranos més estimades pel públic barceloní, va avançar que la temporada que ve "torno a casa", ja que participarà al Liceu a Jenufa, en el rol de la Sagristana, i l'altre any a Elektra, fent de Clitemnestra.
Eva Marton participarà també en una xerrada oberta al públic el dijous dia 22 (19.30 h), que tindrà lloc a l'Auditori del Centre Cultural Caixa de Catalunya, a la Pedrera.
Val a dir que totes les proves eliminatòries són obertes al públic i tenen lloc al Conservatori Municipal de Música de Barcelona a partir de les 15.30 hores, excepte avui dissabte, que serà al matí, i demà diumenge, que hi haurà proves a partir de les 11.00 del matí. La prova final se celebrarà divendres 23 (15.00 h) al Liceu, dia en què el jurat farà públic el seu veredicte. Dos dies després, també al Liceu, els premiats oferiran un concert amb orquestra.

Marta Porter
Avui

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet