22/2/2011 |
La temporada 2011-2012 del coliseu començarà a l'octubre en lloc del setembre. La situació és difícil, però la qualitat és innegociable», diu Joan Matabosch. El Liceu torna a fer el do de pit per intentar mantenir el llistó de la qualitat ben alt, malgrat les retallades de la Generalitat (15%), del Ministeri de Cultura (10% ), de l'Ajuntament i de la Diputació, que adaptaran les seves respectives aportacions del 10% i el 5% en funció del pressupost. De totes maneres, Joan Francesc Marco, director general del Liceu, va anunciar ahir tot un seguit de mesures que notarà el públic. Primer: apujarà el preu de les entrades fins a un 10% en els títols més populars. Segon: s'endarrereix l'inici de temporada a l'octubre, un mes més tard del que és habitual. La temporada 2011-12 tindrà 13 funcions d'òpera i dos recitals menys, però més concerts (set sessions més) i ballet (tres més).
La crisi obligarà a veure Faust, de Gounod, la primera òpera de la temporada, en versió fragmentada i en concert. «La situació és molt difícil però la qualitat al Liceu és innegociable. No pensem sacrificar-la», va destacar ahir Joan Matabosch, el director artístic del coliseu. Tot i la crisi, mantenen la contractació de grans figures de la lírica i l'equilibri entre gran repertori i nous títols. Entre aquests últims hi figuren Jo, Dalí, una òpera de Xavier Benguerel sobre la complexa relació de l'artista i la seva dona, Gala, que dirigiran Xavier Albertí (escena) i Miquel Ortega (música). També acollirà l'estrena a Espanya de Le Grand Macabre, de Ligeti. Compta amb una atractiva posada en escena i amb el veterà tenor nord-americà Chris Merritt com a protagonista.
El tercer plat fort, entre les novetats, és el díptic format per Una tragèdia florentina i El nan, dues òperes d'Alexander Zemlinski basades en obres d'Oscar Wilde. Per una altra part, tornarà al Liceu després de gairebé mig segle d'absència un clàssic del segle XX, Pelléas et Mélisande.
REPOSICIONS/ Gairebé la meitat de les obres de la temporada vinent seran reposicions. La crisi hi obliga. Hi haurà 18 funcions de La Bohème, mític títol de Puccini que permetrà veure en acció el tenor mexicà Ramón Vargas al costat d'un gran repartiment amb Fiorenza Cedolins i Ainhoa Arteta. També tornen El gato con botas, de Montsalvatge; Aida, de Verdi, amb l'escenografia en paper de Mestres Cabanes, i dues òperes de Mozart: per un costat, La flauta màgica, en versió de Comediants, i per l'altra, Le nozze di Figaro, amb direcció escènica de Lluís Pasqual i Christophe Rousset a la batuta. Aquest títol s'alternarà els mesos de gener i febrer amb Il burbero di buon cuore, òpera bufa de Vicent Martín i Soler, amb direcció musical de Jordi Savall. Amb elles el Liceu reviurà el duel dels dos compositors al segle XVIII.
Adriana Lecouvreur, títol enyorat pels liceistes, tornarà després de 22 anys amb una aplaudida coproducció estrenada al Covent Garden i interpretada per un repartiment de categoria: Barbara Frittoli, Dolora Zajick, Roberto Alagna i Joan Pons. I també recupera després d'una llarga absència Linda de Chamounix, de Donizetti, cantada pels aclamats Diana Damrau i Juan Diego Flórez.
MARTA CERVERA
El Periódico de Catalunya