23/10/2010 |
El grup Música Antiga de Girona edita del CD ‘Girona i Napoleó', amb obres de Rafael Compta i Carles Quilmetas.
El mestre de la capella de música de la catedral de Girona, Rafael Compta (1761-1815), i el segon d'abord, el violinista i contrabaixista Carles Quilmetas (1756--1834), primer membre laic de la capella titular de ple dret de la formació, tots dos vigatans, representen la dualitat musical existent a Girona a finals del segle XVIII i principis del XIX, en plena ocupació napoleònica. En l'època dels setges, a la ciutat, marginal pel que fa a aspectes musicals, però no marginada, s'hi barregen estils provinents d'Europa i una part de la burgesia culta mirava d'imposar els seus cànons artístics mitjançant noves tècniques musicals. Compta coneixia perfectament la finalitat pràctica de la música, i és conscient que cal atreure i acontentar els pagesos arribats de comarques, amb poca o nul·la formació. És per això que afegeix a les seves composicions elements populars, com es pot apreciar a la peça Saltando y brincando (Villancico burlesco), composta el Nadal del 1813, quan ja feia 4 anys que els francesos eren a la ciutat, i fins i tot al Te deum, compost el 1814 en honor del rei Ferran VII, totes dues peces incloses al CD Girona i Napoleó, que edita Música Antiga de Girona, amb l'ajut de les institucions. Saltando y brincando, que s'interpretava a l'interior de la catedral, conté elements teatralitzats que, amb el pas del temps, van ser expulsats del temple i van passar a formar part del que avui coneixem com els Pastorets.
Carles Quilmetas, 15 anys més jove, representa un corrent musical gairebé antagònic, i va compondre la Simfonia núm. 1, que també està inclosa al disc i és plena de gosadies tècniques, segons els recuperadors d'aquestes peces, Jaume Pinyol i Albert Bosch, que van rebre l'encàrrec de catalogar i digitalitzar les partitures de l'arxiu capitular de la Catedral. El CD, a més, conté reproduccions de dibuixos que els escolans del cor, majoritàriament Ramon Parsalisa, van fer en els reversos de les partitures, representant personatges o imatges inèdites sobre els setges i esdeveniments d'aquella època que aquests havien presenciat. Aquest és el segon treball de Música Antiga de Girona, que, dirigit per Albert Bosch, interpreta les peces amb instruments de l'època construïts expressament.
Dani Chicano
El Punt