Concurs de Cant Francesc Viñas: 40 anys premiant veus
11/1/2003 |
El Concurs de Cant Francesc Viñas supera totes les previsions de participació.
Considerat un dels premis de cant de més prestigi internacional, el Concurs Francesc Viñas celebra els seus 40 anys amb la satisfacció d'haver "avaluat" molts dels cantants de lírica que han fet carrera
internacional.
U n pregó de l'escriptor Eduardo Mendoza i un recital de la soprano Nelly Miricioiu i el tenor Rockwell Blake obriran avui al Saló de Cent de l'Ajuntament de Barcelona el 40 Concurs Internacional de Cant Francesc Viñas, que compta amb 366 participants de 46 països, una xifra rècord que situa el certamen, segons el president del jurat, Joan Matabosch, com al més participatiu del món. Matabosch també va destacar l'"espectacular" presència de concursants procedents de Corea, 88 en total, una xifra molt superior als 38 españols, que ocupen el següent lloc.
Els candidats hauran de passar dues proves eliminatòries i una final (el 17 de gener) assistits per un jurat de luxe entre el qual hi ha les sopranos Joan Sutherland i Rita Orlandi Malaspina i el baix Bonaldo Giaiotti. El 19 de gener, els premiats faran un concert al Gran Teatre del Liceu, acompanyats per l'orquestra del teatre dirigida per Guerassim Voronkov.
La llarga llista de cantants premiats, ja sigui amb un dels tres premis oficials (aquest any dotats amb 8.000, 5.000 i 4.000 euros) o amb diverses borses d'estudis, demostra la gran acceptació que ha tingut el concurs al llarg dels anys i la gran quantitat de bons cantants que hi han participat, tot i que no sempre hagin estat premiats, com és el cas de Josep Carreras i Daniela Barcellona.
Segons Matabosch, "guanyar no és cap garantia per fer una bona carrera i no guanyar no vol dir que no siguis bo. L'eliminació de concursants es deu sovint al fet que el repertori que escullen no és l'adequat a les seves veus".
La romanesa Nelly Miricioiu, segon premi l'any 1974, assegurava: "Que un país comunista ens enviés a Barcelona a concursar era perquè un de nosaltres havia de guanyar".
L'engany dels discos
La soprano australiana Joan Sutherland, que va començar guanyant un concurs -"els diners del qual em van servir per pagar-me els estudis"-, va subratllar que molts cantants fracassen perquè "al guanyar un concurs deixen d'estudiar, i un cantant ha d'estudiar sempre". Sobre la falta de grans veus en el panorama internacional, Sutherland va dir que a l'actualitat "els cantants inicien la seva carrera de molt joves i s'enfronten a grans reptes sense estar preparats". També va fer referència a "l'engany dels discos", que mostren interpretacions de "temes durs" per "veus lleugeres", cosa que comporta que molts cantants joves es vegin capaços de cantar aquests papers en grans teatres. "Aquest és un error fatal perquè acaba amb les seves veus".
La soprano italiana Rita Orlandi Malaspina va ser molt més dura: "Som a l'era del consumisme, i als cantants se'ls explota. Riccardo Muti està espatllant molts joves cantants fent-los debutar a la Scala. Se'ls exprem com a una llimona i se'ls crema massa ràpidament"; asseveració que Giaiotti va ratificar: "Els joves primer haurien de fer la seva carrera en altres teatres i no debutar a la Scala fins que estiguessin preparats".
Els cantants del jurat van estar d'acord que, tot i que alguns directors d'escena trien més pel físic que per la veu -"primes, rosses i d'ulls blaus", diu Miricioiu-, cal fer-se escoltar.
Marta Porter
Avui