7/6/2010 |
La nova direcció treballa per augmentar els cicles de concerts amb una dedicació especial a la música coral, el patrimoni català i la música del segle XXI.
Acaba la temporada musical barcelonina i amb ella el moment de fer balanç d'aquest any en què el Palau de la Música Catalana ha viscut la seva història més convulsa. Des d'aquell matí del 23 de juliol del 2009 en què els Mossos d'Esquadra van intervenir l'edifici, que la vida musical ha seguit com si res. La música i els afers judicials han seguit camins paral·lels sense xocar en cap cas i així, mentre el jutge Solaz continua recollint declaracions, l'esperit musical del Palau ha ressorgit amb més força, d'una banda per la voluntat explícita de l'Orfeó Català de ser present a la vida musical del país potenciant-ne la coral i l'escola i, de l'altra, dels responsables de la Fundació de dotar de més música l'edifici de Domènech i Montaner.
La primera presentació, la de la temporada Palau 100, ja recull aquest esperit i, amb un pressupost similar al de la temporada anterior -2.283.000 euros- s'aconsegueixen més i millors concerts alhora que s'inicia un nou cicle de recitals pianístics, sense descartar la possibilitat de trobar complicitats amb altres programadors privats.
Més música catalana
Malgrat que encara no s'ha escollit un director artístic del Palau, i sembla que aquesta voluntat primera s'ha anat aigualint en favor d'una comissió artística formada pels especialistes musicals de la casa capitanejats pels directors dels dos cors, Josep Vila i Jordi Casas i pel musicòleg Lluís Millet, tot apunta que de cara a la temporada 2011-2012 el creixement serà encara més gran i que als 9 cicles actuals -que ingressen un total d'1,69 milions d'euros- se n'hi sumaran d'altres. D'entrada, ja es parla de celebrar diferents aniversaris de compositors catalans com ara Ricard Lamote de Grignon, Eduard Toldrà, Frederic Mompou i Xavier Montsalvatge, noms fonamentals del patrimoni musical català, i també d'intentar recuperar un cicle de Lied que fa anys Fèlix Millet va fer morir després de dues temporades deficitàries.
Un altre dels fils que es vol reprendre és el de crear un Cicle Coral de caràcter internacional en què cohabitin les produccions pròpies de l'Orfeó Català i el Cor de Cambra i, alhora, es puguin convidar corals estrangeres per retornar al Palau el seu esperit fundacional.
Finalment, un dels anatemes de Fèlix Millet sembla que finalment podrà entrar per la porta gran, la Música Contemporània. Fart de dir fins a la sacietat que no podia programar música del segle XX perquè "no hi ha públic i no em puc permetre el luxe de perdre diners", des del Palau ja s'apunta que estan treballant per fer un cicle de música del segle XXI la temporada 2011-2012. "Serà música del segle XXI pura i dura. No tenim por d'acostar-nos a les coses innovadores i volem que vinguin conjunts estrangers especialistes en música contemporània", apuntava Lluís Millet fa quinze dies. Tot un canvi de mentalitat per fer ressorgir la institució.
Marta Porter
Avui