25/5/2010 |
«És de justícia que els pianistes reivindiquem Chopin, en un any com aquest, com un dels nostres models.» Ho va dir ahir el pianista i compositor Albert Guinovart (Barcelona, 1962) després d'haver interpretat el segon i el vuitè nocturns del mestre polonès, del qual es commemora ara el bicentenari del naixement. Va ser una més que adient introducció per a la intervenció de Guinovart en el cicle Diàlegs de l'Obra Social de Caixa Girona, que va atreure força públic a la Fontana d'Or, com era previsible, tenint en compte que Guinovart és probablement un dels músics més populars del país no relacionats directament ni amb el rock ni amb la cançó d'autor. Una popularitat que ha assolit, primer, a través del teatre musical i, després, per les seves aportacions a unes quantes sèries de TV3, com ara Nissaga de poder, Laberint d'ombres i El cor de la ciutat, treballs que ell defensa aferrissadament, entre altres coses per la seva tossudesa a «introduir-hi el músic de veritat en comptes dels teclats electrònics, perquè els instruments reals humanitzen i transmeten millor les emocions». Aquesta obsessió pel treball ben fet li va donar fama als despatxos de TV3 de compositor orquestral i, per tant, car, però Guinovart va insistir que sempre ha sabut adaptar-se bé als formats i les urgències del mitjà televisiu, no tant a la voluntat de la cadena de tenir cada vegada més control editorial sobre les seves creacions. «No m'agrada especialitzar-me en bandes sonores, ni en sèries, ni en res en concret, perquè no vull treballar sempre al servei d'altres disciplines», va dir aquest músic que va arribar «per casualitat» a la música i que també força per atzar es va convertir en un dels compositors renovadors del teatre musical a Catalunya, amb Mar i cel (1988) de Dagoll Dagom («Quan em van fer l'encàrrec, jo només havia vist Jesucrist Superstar»), i quatre anys després amb Flor de Nit, memorable homenatge al Paral·lel amb llibret i cançons escrites per Manuel Vázquez Montalbán. I segons va anunciar Guinovart, Flor de Nit està preparant el seu retorn als escenaris.
Xavier Castillón
El Punt