31/3/2010 |
Un cap de setmana de contrastos ha estat la presència del Cor i l'Orquestra Barroca de Stuttgart al Palau i el cicle Nous Sons que s'ha celebrat a l'Auditori. Al Palau, doncs, es va donar la monumental Missa en si menor de Bach, aquesta obra resum de tantes altres que Bach va acabar de compondre al final de la seva vida utilitzant elements dels anys 1714, 1724 i 1733 i que ara va tenir, en els conjunts alemanys ressenyats, uns intèrprets curosos: 27 cantaires, 27 músics i 4 solistes. La producció va ser conceptual amb una certa carència d'unció però plena de delicadeses sonores i grans moments musicals. Amb tot, els textos més dramàtics, Et incarnatus est i Crucifixus, van sorgir amb gravetat i força de la part més íntima de músics i cantaires, i la dinàmica del Gloria in excelsis Deo se'ns va endur per regions celestes. Els solistes, correctes, van complir sense, però, esborrar versions més convincents que guardem a la memòria. El director i fundador l'any 1968 del cor i el 1985 de l'orquestra, Frieder Bernius, tenia l'avantatge de domina músics i repertori, però amb aquell punt de rictus maliciós dels que s'han eternitzat en un càrrec. Una gran obra, globalment ben executada per uns músics exquisits que honora Euroconcert.
D'altra banda, Nou Sons oferia, fent dúmping, set concerts gratuïts amb la noble finalitat d'apropar el públic a la nova música. Vam poder assistir al de la London Sinfonietta, un conjunt mític que fa anys hi havia cops de colze per aconseguir entrada, i que ara, amb totes les entrades repartides, no va omplir segurament per la pluja, que devia desmotivar els qui no han hagut de pagar. L'orquestra segueix essent excel·lent i a part de clàssics contemporanis com ara Varèse i Webern, va incloure obres de Benet Casablancas, Takemitsu, l'interessant Grisey i Simon Holt. El 24 de març hi havia una dialèctica entre el vell i el nou en un mateix concert. Set músics amb instruments d'època interpretaven La Piemontoise i a la segona part, una obra contemporània (2004) de Josep Soler composta per als mateixos instruments. Aquest compositor va ser felicitat pels 75 anys que complia l'endemà pel director artístic del cicle, Josep Maria Guix. L'obra, El jardí de les delícies, que és resum de fragments d'una òpera no estrenada sobre textos de Verdaguer i Llull, va creant un clima pausat i expressiu que et fa entrar en un món sonor amb moments màgics com va ser el diàleg entre l'oboè i l'orgue. El conjunt de músics, integrat per grans professionals i per d'altres més joves, va palesar una certa irregularitat.
Programa: Euroconcert: Missa en si menor, BWV 232 de Johann Sebastian Bach. Nous Sons: obres de Couperin i Josep Soler.
Llocs i dies: XXV temporada de la sèrie Euroconcert. Palau de la Música (23 de març). Nous Sons: Sala Oriol Martorell de l'Auditori de Barcelona (21 i 24 de març).
Jordi Maluquer
El Punt