6/3/2010 |
Fa quatre anys que encapçala un cicle destinat a acostar la música contemporània al gran públic. L’edició d’aquest any s’inaugura avui i està dedicada a l’escola espectral francesa, que no té res a veure amb els fantasmes, adverteix Josep Maria Guix amb la seva fina ironia.
–Aposta per la música espectral. ¿El motiu?
–És interessant observar la influència que aquesta escola ha tingut des de la seva aparició fa 30 anys. Van començar a crear partint de la premissa teòrica que la música sorgia del so més mínim.
–En el concert inaugural debuta a Barcelona Smash Ensemble.
–És una formació relativament nova amb seu a Salamanca, encara que està formada per músics de tot arreu que es van conèixer a París. Interpretaran obres de dos representants de l’espectralisme, Tristan Murail i Gérard Grisey, així com una obra nova de Joan Riera.
–¿Es pot definir el so de la música espectral?
–És millor escoltar-lo. Aquesta escola intentava imitar els sons naturals. Intentava, per exemple, recrear el so d’una campana amb una orquestra. Reivindicaven el plaer del so. Les seves aportacions han estat importants i han tingut influència en els compositors de finals del XX i principis del XXI.
–Nous Sons consta de set concerts de cambra i dos simfònics amb l’OBC. Recomani’n un.
–El de la London Sinfonietta i de l’Arditti Quartet criden l’atenció. Però, si algú té interès a aprendre alguna cosa més sobre música, que assisteixi al recital de piano de Josep Maria Colom. El programa és formidable: des de l’últim Brahms al primer Schönberg, des de Chopin a Ligeti.
–¿Com ha variat l’ocupació des que van decidir fer els concerts gratuïts?
–Hem notat un augment de públic i hem esgotat localitats diverses vegades. Tinc la impressió que la gent que ve una vegada, hi torna. L’augment de públic ha estat constant perquè la música contemporània cada vegada atrau més.
–L’any que ve no hi haurà Nous Sons, ¿el preocupa?
–Bé, això no ha estat decisió meva. Els responsables de l’Auditori han preferit treballar d’una altra manera i concentrar-se en dos compositors, Steve Reich i Robert Gerhard. Les seves obres seran interpretades per les diferents formacions en els cicles de l’Auditori.
MARTA CERVERA
El Periódico de Catalunya