28/2/2010 |
L'orquestra catalana Acadèmia 1750 prepara totes les cantates de Bach amb el nou titular, Stefano Demicheli.
Després de l'èxit de la presentació de l'oratori de Vivaldi Juditha triumphans a la Biennal de Venècia, el projecte de l'Orquestra Acadèmia 1750 guanya ambició, tanta com la de qualsevol orquestra europea de música antiga de primer nivell. I és que la formació catalana, empesa pel Festival de Músiques de Torroella de Montgrí, ha començat la seva carrera internacional.
El primer pas ha estat trobar un director jove i especialista en aquest repertori, l'italià Stefano Damicheli, clavicembalista, organista i compositor, deixeble d'Ottavio Dantone, que a més ja compta amb un prestigiós premi Gramophone per la seva redescoberta del compositor català Domènec Terradellas. Sembla que la tria no podia haver estat millor, i més quan explica els seus projectes amb l'orquestra catalana: "Encarregar-ne a un estranger la direcció manifesta la voluntat de portar la cultura catalana a tot el món i és un missatge d'internacionalització".
Per aconseguir-ho, a més de l'esmentat disc sobre Terradellas, ja està preparant un programa sobre l'Stabat Mater de Pergolesi, un altre de compositors catalans i, el plat fort, la integral de les cantates de Bach, un projecte que han realitzat molt pocs directors, com Gardiner o Koopman. "Serà un projecte itinerant en onze anys, gairebé un viatge espiritual, ja que és una de les obres mestres de la història de la humanitat". I per si no n'hi havia prou, un altre dels objectius és l'oratori de Mozart Betulia liberata.
A més, Damicheli també acaba d'enregistrar un disc amb la soprano catalana Núria Rial amb la discogràfica Sony-Deutsche Grammophon, cosa que obre a l'orquestra les portes del món discogràfic.
Oriol Pérez, director del Festival de Torroella, Joan Bosch, president d'Acadèmia 1750, i Josep Lloret, president de les Joventuts Musicals de Torroella, esperen ara que la Generalitat faci públic el pla integral d'orquestres, en què desitgen estar inclosos.
Marta Porter
Avui