20/2/2010 |
Cataloguen el conjunt de la tasca creativa del violoncel·lista, que inclou 90 obres.
La presentació de l'estudi i catalogació de l'obra musical de Pau Casals i del primer quadern de la col·lecció, que publica l'Editorial Boileau amb la Sonata per violí i piano, va tenir lloc dimecres a la Pedrera. Els invitats a l'acte van poder gaudir d'un concert en què es van presentar obres inèdites com ara Rêverie i Romança per a violoncel i piano; tres obres per a veu i piano, i el segon moviment scherzo d'aquesta Sonata per a violí i piano. L'obra creativa de Casals comprèn més de 90 composicions.
La tasca compositiva de Pau Casals és la faceta més desconeguda d'aquest gran violoncel·lista, reconegut internacionalment com un dels millors intèrprets i directors d'orquestra del seu temps. Aquest corpus d'obres de producció considerable ha quedat sempre en un segon terme. Es tracta de composicions inèdites o bé que es trobaven pràcticament descatalogades des de feia molts anys. Segons el director de cultura de l'obra social de Caixa Catalunya, Àlex Susanna, el fet «que l'obra de Pau Casals encara estigui avui dia per catalogar evidencia fins a quin punt el nostre patrimoni musical a Catalunya i a Espanya ha estat desatès».
La tasca d'investigació, catalogació completa i digitalització d'aquest corpus creatiu la va iniciar al 2008 la Fundació Pau Casals amb el suport institucional i financer de l'obra social de Caixa Catalunya. El projecte l'ha dirigit la vicepresidenta de la Fundació Pau Casals, Marta Casals, amb la col·laboració de la responsable de l'arxiu Casals, Núria Ballester, i l' historiador de la música Xosé Aviñoa.
Per Marta Casals, la vídua del músic, «la fundació sempre ha tingut la responsabilitat de treure a la llum aquesta obra, que és el seu llegat més íntim». La digitalització del fons original d'aquestes partitures, que en l'actualitat es troba dipositat a l'Arxiu Nacional de Catalunya, permetrà la conservació dels documents originals del músic del Vendrell i, al mateix temps, l'accés a la documentació per part dels estudiosos.
De moment, només s'ha portat a terme l'edició del primer quadern de la col·lecció: Sonata per a violí i piano. Aquesta obra és la de major complexitat, a part d'El Pessebre. Pau Casals la va començar a l'exili de Prada i la va continuar a Puerto Rico. Aquesta sonata ha estat enregistrada i interpretada en diferents ocasions, però mai fins ara no havia estat publicada.
Un projecte feliç
Marta Casals, que dimecres no va poder assistir a la presentació, va deixar escrites les seves impressions en una carta: «És el seu llegat més íntim, i recorda els ideals de pau i fraternitat que Pau Casals va transmetre amb el seu cant dels ocells.» Més endavant hi afegia: «Avui és un dia molt important per a la fundació, que marca el començament d'un projecte feliç.»
Cristina Azqueta
El Punt