12/2/2010 |
El mestre dirigeix obres de Barber, Balada i Stravinsky en el seu primer programa A punt de fer 70 anys i deixar el Real, planeja portar una vida menys atrafegada
L’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) i el seu públic s’han acostumat a Jesús López Cobos, cèlebre director que avui torna a l’Auditori amb un programa dedicat a la música del segle XX. Inclou obres de dos compositors europeus marcats per la seva relació amb els EUA, com Leonardo Balada i Igor Stravinsky, i una del nord-americà Samuel Barber.
No en va el programa es titula D’Europa a Amèrica. «Totes són obres molt interessants i és la primera vegada que les interpreta l’OBC», destaca López Cobos. La Simfonia núm. 1, de Stravinsky, és una obra de joventut. «La va crear als 24 anys i sona al seu mestre, Rimski-Kórsakov, a Glazunov i a Txaikovski. No és el típic Stravinsky. La gent en descobrirà un altre amb un so més del segle XIX, que no té res a veure amb la Consagració de la primavera que va crear 10 anys després». L’obra de Barber The school for scandal també és la primera que el músic va compondre per a orquestra i és una mostra del romanticisme nord-americà. El programa es completa amb Steel symphony, que Balada, músic barceloní establert als Estats Units, va crear fa 30 anys.
La setmana que ve López Cobos ampliarà la seva immersió al segle XX amb l’OBC amb la 10a Simfonia de Mahler, en una versió poc coneguda de Remo Mazetti. «L’obra que Mahler va deixar inacabada va ser completada al seu dia per Derryck Cooke, que és la més habitual. Però als anys 80, Remo Mazetti, que va ser ajudant de Cooke, va crear la seva pròpia versió i la va revisar quan la vam gravar amb la Simfònica de Cincinnati que llavors dirigia», explica el mestre. Mentre que Cooke va fer èmfasi en la percussió seguint el Mahler de la 7a i 8a Simfonia, Mazetti va optar per seguir el Mahler de la 9a Simfonia. «La de Mazetti és una versió menys grandiloqüent. Va despullar una mica la peça transformant-la en més agra. Des del meu punt de vista, és més fidel a l’esperit de Mahler».
NOVA VIDA / A punt de fer 70 anys, López Cobos encara els seus últims mesos al Teatro Real amb la vista fixada en el futur. «Al mes de juliol seré un home lliure», destaca. El titular de la Sinfónica de Madrid, l’orquestra del Real, no va renovar contracte després de l’arribada del nou director artístic, Gérard Mortier, el quart capità que es fa càrrec de la nau en 12 anys. «Massa canvis», critica López Cobos, que, no obstant, ha disfrutat a Madrid. «Aquests set anys han sigu molt refrescants. La Sinfónica de Madrid és l’única orquestra espanyola on els músics són accionistes. No es comporten com funcionaris. L’únic comitè que hi ha és artístic».
Nascut a Zamora però malagueny d’adopció, López Cobos seguirà treballant com a director convidat, combinant òpera i concerts simfònics. «Dels 40 anys que fa que estic en la música, 30 han sigut amb responsabilitats de titular. Vull tenir més temps lliure», afirma. Però ja pensa en els pròxims compromisos que té amb l’Òpera de Viena, la de Zuric i la Deutsche Oper de Berlín que va dirigir entre el 1981 i el 1990 i a la qual tornarà el 2012 amb motiu d’una producció de Turandot. «Intentaré treballar tan a prop de casa com pugui», aclareix el mestre, que té la residència a Lausanne (Suïssa).
Jesús López Cobos & OBC
Auditori • Divendres 12, 21.00; dissabte 13, 19.00; diumenge 14, 11.00 hores • 18-46 €
MARTA CERVERA
El Periódico de Catalunya