28/1/2010 |
Els cent intèrprets de la Simfònica de Bamberg ataquen la 'Primera' de l'austríac. El pianista Dejan Lazic substitueix Horacio Gutiérrez, baixa per malaltia.
Després de lustres de pacient, resignada abstinència, els melòmans dels país (i els no tan melòmans) estan d'enhorabona: la Temporada de Música i Dansa, amb el lleial patrocini de BIBM, sembla decidida a complir la vella promesa de programar cada curs una vetllada simfònica, ara que les dimensions i les prestacions del Centre de Congressos ho permeten. L'any passat va ser la monumental i celebèrrima Setena de Beethoven, amb Pinchas Zukerman i la Royal Philharmonic com a mestres de cerimònia. Aleshores ja es va qualificar d'històric el multitudinari desembarcament de la formació londinenca, amb una setantena d'efectius. Doncs aquella fita està a punt de passar efectivament a la història perquè la Simfònica de Bamberg compareix aquesta nit a la capital amb un centenar de músics --inclosos vuit contrabaixos-- que s'hauran d'entaforar en els escassos 200 metres quadrats de l'escenari.
Un espectacle digne de veure i, sobretot, s'escoltar, amb escassos precedents al país. Potser el Carmina Burana del Yepes de fa dues temporades, amb prop de 200 intèrprets a l'escenari, inclosa una multitudinària secció coral. Per dir-ho amb les gràfiques paraules de Josep Maria Escribano, el director artístic de la Temporada, la formació bavaresa compareix avui "amb tota l'artilleria que pot desplegar una orquestra" i un repertori a l'alçada de l'esforç de producció: el Concert per a pino i orquestra núm 1 de Chopin i la Simfonia núm 1 de Mahler. Dues joies del repertori (post)romàntic amb el valor afegit que suposarà el debut simfònic del compositor austríac als nostres escenaris. Ha calgut esperar al 150è aniversari del naixement de Mahler (1860-1911), que se celebra aquest curs. Però mai no és tard si la cosa acaba bé. Escribano creu possible que s'hagi tocat anteriorment alguna peça seva, "però amb tota seguretat, mai fins ara una de les deu simfonies que va escriure". Val a dir que la Primera es va estrenar al 1889, i que va rebre el nom de Tità per la novel.la homònima del romàntic alemany Johann Paul Friedrich Richter. A més, l'hora escassa de durada la converteix en una obra de proporcions humanes, lluny d'exercicis maratonians del mateix Mahler (la Tercera se'n va fins als cent minuts).
UN CHOPIN SOTA SOSPITA
En qualsevol cas, la Bamberg garanteix una vetllada "amb un llenguatge i uns mitjans orquestrals inèdits al Principat". El responsable de conduir a bon port aquesta apassionant aventura musical és l'anglès Jonathan Nott (1962), director principal de la Simfònica des del 2000. El programa es completa amb el Concert per a piano i orquestra núm 1 de Chopin (1810-1849), un dels dos que va escriure i que 170 anys després d'estrenar-se encara divideix la crítica: n'hi ha que considera gairebé prescindibles els fragments orquestrals, on Chopin --sosté aquest sector-- no va estar a l'altura del seu talent com a compositor per a piano. La solució la tindrem aquesta nit i --atenció-- amb un canvi d'última hora: el pianista austríac Dejan Lazic (1977) substitueix el cubà Horacio Gutiérrez, que causa baixa a causa d'una malaltia. El canvi, assegura Escribano, no repercutirà en el programa perquè Lazic, diu, és "un dels millors pianistes europeus del moment".
ANDRÉS LUENGO
El Periòdic d'Andorra