ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

La Banda Simfònica de Reus ho té difícil per actuar als teatres reusencs

24/11/2009 |

 

L'elevat índex d'ocupació del Bartrina i el Fortuny ha fet que la banda hagi d'actuar en un pavelló d'esports.

Els elevats índexs d'ocupació dels teatres Bartrina i Fortuny de Reus impedeixen que puguin ser la seu de totes les activitats que hi volen desenvolupar entitats i grups artístics, sobretot de la ciutat. És el cas que es va produir aquest dissabte amb el concert de la Banda Simfònica de Reus (BSR), que va haver de ser convocat al pavelló d'esports del col·legi Pare Manyanet per la impossibilitat de celebrar-se al Teatre Bartrina. D'ençà de l'existència del CAER, que reserva els dos escenaris no només a l'exhibició sinó també a la producció d'espectacles, el Fortuny i el Bartrina no estan tan disponibles com ho eren fa uns anys.

 

Al final del concert de dissabte, el director de la BSR, Ramon Reverté, es va adreçar al públic per expressar el seu malestar per les dificultats que té la formació per actuar als teatres de Reus. Tot i agrair al col·legi Pare Manyanet la cessió del pavelló, aquest recinte «no és el més adequat perquè hi actuï una formació orquestral», segons Reverté. La BSR es va presentar en societat el 3 de gener del 2008 al Teatre Bartrina, on un any després va tornar a actuar per celebrar el primer aniversari. Ara no ho ha pogut fer amb el concert de Santa Cecília, com tampoc no ho va poder fer amb el de l'última diada de Sant Jordi. En una conversa amb El Punt, Reverté explica que la gerència del Centre d'Arts Escèniques de Reus (CAER), que gestiona els teatres Fortuny i Bartrina, els va oferir actuar dijous o divendres: «Nosaltres som un grup amb un gran component amateur i amb músics que estudien fora de Reus. Per tant, no podem actuar dijous i divendres, uns dies que en tot cas reservem per als assajos generals. Només podem actuar per al públic els caps de setmana.» La BSR també ha tingut dificultats pel que fa al concert del segon aniversari, que volia tornar a convocar al Teatre Bartrina el dia 3 de gener: «Des del teatre ens han comunicat que aquell dia no tenen personal per treballar en aquest concert.»

Cèsar Compte, director i gerent del CAER, nega aquest últim extrem: «El 3 de gener del 2010 ja el teníem compromès amb el concert de la Cobla Reus Jove. El calendari el marquem segons l'ordre de les peticions que ens arriben.» Compte apunta que l'elevada ocupació dels dos teatres impedeix complaure totes les peticions. En aquest sentit, una altra sol·licitud de la BSR d'actuar al Teatre Bartrina en la diada de Sant Jordi del 2010 tampoc no ha obtingut una resposta positiva, com tampoc ja no la va obtenir en el Sant Jordi d'enguany, en què va acabar tocant al teatre del col·legi La Salle. Si vol actuar al Bartrina, la formació ho haurà de fer un mes després, el 21 de maig. De fet, el calendari d'ocupació del Bartrina de l'abril del 2010 és vertiginosa. El dia 5 entrarà al teatre l'equip de la producció del CAER The Hamlet's Circus, un espectacle que s'estrenarà els dies 16 i 17. Immediatament després, la platea del teatre s'haurà de preparar pel sopar commemoratiu del 150è aniversari del Centre de Lectura de Reus, que tindrà lloc el dia 24. Els dies 1, 2 i 3 de maig també es muntarà, a la platea del Bartrina, l'exposició del Concurs-Exposició Nacional de Roses del Centre de Lectura. I el 5 de maig la companyia de Manolo Alcàntara entra al teatre per preparar Plecs, una producció del CAER per al Trapezi, la Fira del Circ de Catalunya, que es representarà durant els dies 14 i 15. L'activitat prevista al Teatre Fortuny tampoc no fa possible encabir-hi, a l'abril, el concert de la BSR.

Els dos teatres, doncs, no donen a l'abast per atendre totes les peticions. Segons el format d'alguns dels espectacles, es planteja desviar-los a altres escenaris de Reus, com ara els teatres del Bravium, l'Orfeó Reusenc o la sala Santa Llúcia. Però la BSR no té cabuda en aquests teatres: «Som una seixantena de músics, a banda del públic. En el concert de dissabte ens van venir a veure unes 500 persones, un aforament que, per exemple, dobla el que té l'auditori del conservatori de música.»

Un auditori

La sobreocupació dels teatres de Reus, que s'ha incrementat d'ençà de l'existència del CAER, ja que als teatres no tan sols es representen els espectacles sinó que també s'hi produeixen, fa necessari plantejar-se un nou auditori. De moment, els dos que hi ha planificats són els que hi haurà al Palau de Fires i Congressos del Tecnoparc, que en principi hauria de funcionar l'any que ve, una data ara per ara ben dubtosa. Al nou palau firal hi haurà dos auditoris: un d'exterior, en què hi cabran un miler d'espectadors; i un d'interior, amb un aforament per a 800 espectadors.

Tanmateix, i encara que els dos auditoris fossin una realitat l'any que ve, no queda gens clar a hores d'ara a quins usos es dedicaran i si serà possible convocar-hi grans concerts o espectacles que necessitin un escenari gran i un important aforament.

natàlia borbonès
El Punt

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet