ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

El Liceu s'apunta a la redescoberta d'«El rei Roger», de Szymanowski

2/11/2009 |

 

L'òpera, entre les més importants del segle XX, s'estrena aquesta nit.

És, tal com coincidien a apuntar divendres Joan Matabosch (director artístic del Liceu) i el director d'escena David Poutney, «una de les òperes més importants del segle XX». Król Roger (El rei Roger), però, no s'havia estrenat encara a l'Estat espanyol. Avui, i fins al dia 16, el Gran Teatre del Liceu salda el deute.

 

L'òpera del polonès Karol Szymanowski, estrenada el 1926 a Varsòvia, s'ha mantingut durant dècades allunyada dels teatres lírics europeus per culpa de l'oblit en què, a causa del teló d'acer, van caure autors de l'est com ara el txec Leos Janácek o Szymanowski mateix. Tanmateix, l'obra –un «drama d'idees» que exposa les pors i els dubtes de qui ha de triar entre l'ordre i la llibertat– ha estat redescoberta per teatres com ara el del Liceu, que avui l'estrenarà a tot l'Estat amb la direcció escènica de l'anglès David Poutney, la batuta de Josep Pons, i el nord-americà Scott Hendricks i l'alemanya Anne Schwanewilms en els papers principals de Roger II, rei de Sicília, i Roksana. L'òpera, amb llibret de Jaroslaw Iwaszkiewicz i del mateix compositor, està basada en Bacchae, d'Eurípides, i se situa a la Sicília del segle XII, període d'ocupació d'una dinastia normanda a l'illa, el membre més destacat de la qual va ser Roger II Hauteville (1130-1154).

«L'obra té un component psicològic molt important que es podria emmarcar en l'estil de Strauss en òperes com ara Salomé i Elektra», explica Poutney. «L'escenografia és austera, la qual cosa permet centrar-nos en l'element més important de l'obra: el viatge psicològic del rei Roger, que el porta per totes les coses prohibides de la societat. És, en definitiva, el viatge que molta gent fa actualment: arribar fins al límit per explorar fins on és capaç d'arribar l'ésser humà.» L'entrada en escena de les drogues, una d'aquestes «coses prohibides», representa una de les aportacions particulars de Poutney a El rei Roger: «Les he introduït com un problema fonamental de l'ésser humà, ja que són un vehicle important per explorar els límits. De tota manera, he volgut aportar-hi una visió més filosòfica i oberta».

La música és a càrrec d'un compositor que Josep Pons considera «exquisit, detallista i delicadíssim». «La seva bellesa tan extrema és extàtica», assegura. Coincidint amb les representacions, el Foyer del Liceu acull des d'avui i fins al 30 de desembre l'exposició Bell com jo, al voltant de Król Roger i Szymanowski.

g. vidal
El Punt

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet