ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

El Liceu descobreix ‘El rei Roger’, una obra mestra del segle XX

2/11/2009 |

 

La gran soprano Anne Schwanewilms encarna Roxana en el seu debut operístic al Gran Teatre. El compositor polonès Karol Szymanowski planteja l’etern duel filosòfic entre la raó i el desig.

El Liceu acull aquesta nit l’estrena a Espanya d’El rei Roger (Król Roger), una obra mestra del segle XX del compositor polonès Karol Szymanowski (1882-1937) revaloritzada els últims temps. Estrenada el 1926 a Varsòvia i basada en Les bacants d’Eurípides, l’obra planteja el dilema de l’ésser humà entre mantenir-se fidel a l’ordre i la raó o deixar-se emportar per l’instint i el desig.
La direcció d’escena de l’anglès David Pountney destaca el drama psicològic mitjançant un muntatge que ofereix els tres actes sense interrupció per concentrar en 90 minuts tota la força d’una partitura rica en sonoritats. «Aquesta és una de les grans obres del segle XX, amb una música voluptuosa i exòtica», explica Pountney, que compara la peça amb Salomé i Elektra, de Strauss. El director, que va estrenar amb èxit aquesta coproducció entre el Festival de Breggenz i el Liceu l’estiu passat, aposta per una escenografia austera i abstracta que centra l’acció en un amfiteatre.

L’ARGUMENT / L’òpera s’inspira en la figura del rei Roger II Hauteville, descendent de la dinastia normanda que va ocupar Sicília al segle XII, que ha de jutjar un pastor acusat de predicar creences paganes i incitar al pecat. L’esposa del rei, Roxana, i el seu savi conseller àrab li supliquen que l’alliberi. Seduïts pel pastor, iniciaran un perillós viatge a un món orgiàstic, lluny del conservadorisme de la cort.

Pountney evita emfatitzar la relació homosexual entre el pastor i el rei per «reduccionista». «Tots els humans experimentem amb els límits en algun moment de la nostra vida, a nivell social, personal o polític», diu Pountney. «L’obra parla d’un rei que s’embarca en aquest viatge a l’abisme, un viatge ple de perills del qual molts no tornen –continua–. Però el rei, després de provar altres coses, tanca la porta i torna. Aquesta obra és una meravellosa celebració de l’ésser humà».

Anne Schwanewilms, aclamada soprano alemanya, debuta en una òpera al Liceu estrenant-se en l’atrevit rol de reina Roxana. «Jo guio el meu marit al món de l’èxtasi, li obro la porta i l’animo a provar coses noves», explica. «Vocalment aquesta òpera m’obliga a dividir-me en dos. En alguns passatges he de cantar com una soprano spinto per cantar per sobre de l’orquestra i en canvi en d’altres, com una soprano lleugera. És difícil trobar l’equilibri, és com si combinés òpera i lied», explica la soprano alemanya. «És divertit poder explorar el costat eròtic i sensual, perquè si ho féssim fora del teatre podríem tenir problemes», fa broma Scott Hendricks, baríton que interpreta el rei. El tenor Will Hartmann és el pastor, reencarnació del mite de Dionís. En el segon repartiment els papers principals estan interpretats per Artur Rucinski (Roger), Monica Mych (Roxana) i Pavlo Tolstoy (pastor).

EXPOSICIÓ / El Foyer del Liceu acull una exposició sobre la figura de Szymanowski, que va crear el llibret de l’òpera juntament amb un cosí llunyà, Jaroslaw Iwaskieicz. A l’obra hi destaca la influència que els viatges al Mediterrani van tenir en el compositor. També s’hi aprecia el renovat interès que hi ha actualment per aquesta òpera, que s’ha muntat aquest any a París i Bonn, a més de Bregenz. Al Liceu estan previstes vuit funcions d’El rei Roger fins al 16 de novembre vinent.

MARTA CERVERA
El Periódico de Catalunya

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet