ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

El Cicle d'Òpera a Catalunya retorna «El pirata» de Bellini als escenaris del país

17/10/2009 |

 

La nova temporada, amb 34 funcions en deu teatres, presenta també «Maruxa», «Carmen» i «Così fan tutte»

Trenta-vuit anys després que Montserrat Caballé i Bernabé Martí –parella artística i sentimental– la representessin per última vegada al Gran Teatre del Liceu, l'òpera El pirata de Vincenzo Bellini tornarà als escenaris catalans. Serà per gentilesa dels Amics de l'Òpera de Sabadell, que en la 21a edició del cicle Òpera Catalunya que organitzen, la portaran a Sabadell (21, 23 i 25 d'octubre), Manresa (28), Viladecans (30), Granollers (1 de novembre) i Sant Cugat del Vallès (6). La Temporada 2009/2010, amb 34 funcions en deu teatres catalans, es completarà amb Maruxa (Amadeu Vives), Carmen (Georges Bizet) i Così fan tutte (Mozart). En totes les produccions hi participa el Cor Amics de l'Òpera de Sabadell i l'Orquestra Simfònica del Vallès.

 

«Ens sentim molt il·lusionats de poder oferir-vos aquesta meravellosa òpera belcantista i esperem molt dels intèrprets que hem escollit.» Així d'esperançada es mostrava dijous Mirna Lacambra, que és la presidenta de l'Associació Amics de l'Òpera de Sabadell, amb motiu del retorn a Catalunya d'El pirata, una obra que, tot i ser la que va consagrar Vincenzo Bellini (1801-1835), es continua representant amb comptagotes. En l'adaptació que proposa el Cicle d'Òpera a Catalunya, l'italià Sergio Monterisi, especialista en bel canto, s'encarregarà de la direcció musical i Carles Ortiz –que també participarà en les produccions de Maruxa i Carmen, per a la qual prepara una representació «molt cinematogràfica»– de la d'escena. La soprano Saioa Hernández, guanyadora del primer premi del Concurs Manuel Ausensi, debutarà com a intèrpret d'Imogene i el tenor Albert Casals s'estrenarà com a Gualtiero, en dos papers difícils i exigents que se situen en un marc de rivalitats polítiques, amoroses i de violència en les lluites civils entre Carles d'Anjou i Manfred de Hohenstaufen a la Sicília del segle XVIII.

Tot i un context de crisi que ha acabat reduint el pressupost –finalment, d'1.422.000 euros– a una mica menys del que estava previst, el Cicle d'Òpera de Catalunya es desenvoluparà, entre dimecres vinent i el 20 de maig del 2010, a deu teatres catalans. Carmen, la més popular de les quatre propostes, serà l'única òpera que, entre el febrer i el març, passarà per tots deu teatres: La Faràndula de Sabadell, el Teatre Fortuny de Reus, l'Àtrium de Viladecans, el Teatre Auditori de Granollers, el Kursaal de Manresa, el Teatre Auditori de Sant Cugat del Vallès, El Jardí de Figueres, La Llotja de Lleida (un teatre que s'haurà inaugurat un mes i mig abans), el Centre Cultural Caixa Terrassa i el Teatre Municipal de Girona. Così fan Tutte es representarà a tots els escenaris que integren el circuit menys a Terrassa, mentre que la comèdia lírica Maruxa, amb la qual Amadeu Vives va fer una de les millors aportacions al teatre líric espanyol, únicament es podrà veure a Sabadell, Viladecans i Sant Cugat. D'altra banda, el Teatre Municipal de Figueres, que inicialment, tal com s'indica en alguns programes de mà, havia d'oferir El pirata, finalment no ho farà.

Entre les veus participants en el cicle cal destacar la doble compareixença de Gemma Coma-Alabert, mezzosoprano girona amb una ascendent trajectòria internacional que farà, primer, de Carmen en l'òpera de Bizet (una producció en la qual Montserrat Martí també s'estrenarà com a Micaela) i, després, de Dorabella en el Così fan tutte mozartià, l'única de les obres, d'altra banda, que no tindrà a Carles Ortiz com a director d'escena. En aquest cas serà Pau Monterde.

Mirna Lacambra: «Ens cal un nou teatre per donar un nou impuls al cicle»
Sabadell oferirà onze sessions de la nova temporada: tres d'El Pirata, dues de Maruxa, tres de Carmen i tres més de Così fan tutte. Tanmateix, La Faràndula, seu de totes les representacions, continua disgustant a Mirna Lacambra, presidents dels Amics de l'Òpera. «Ni els vestuaris ni l'escenari són els més adequats per a l'òpera. Ens cal un nou teatre per donar un nou impuls al cicle», assegurava dijous, en la presentació a Barcelona de la temporada. «Tothom té un teatre nou menys nosaltres.» En aquest sentit, l'alentiment del projecte de construcció, a Sabadell, de l'anomenada Ciutat de la Música, no fa més que impacientar els Amics de l'Òpera. «Són mals temps econòmics», va resumir Lluís Monge, regidor de Cultura de l'Ajuntament. Res no aturarà, però, l'homenatge que, el 17 de desembre, l'entitat retrà al pianista i compositor sabadellenc Josep M. Llorens, mort fa 35 anys.

G. Vidal
El Pun

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet