ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

La Fura dels Baus corona el cim de ‘L’anell del nibelung’ de Wagner

30/5/2009 |

 

El Palau de les Arts de València acollirà durant el mes de juny la ‘Tetralogia’. La companyia i Zubin Mehta aborden conjuntament ‘El capvespre dels déus’.

La Fura dels Baus i Zubin Mehta culminen avui i el 2, 21 i 30 de juny al Palau de les Arts de València el seu màgic viatge de 15 hores per la Tetralogia de Wagner amb El capvespre dels déus, última entrega de L’anell del nibelung. Sota el títol Al sud del Rin, el centre oferirà, a més, per primera vegada a Espanya el cicle complet de les quatre òperes de la magna obra wagneriana, repartides en dues funcions cada una durant el mes vinent. En una d’elles, La valquíria, cantarà Plácido Domingo.

Noves sorpreses, immerses en imaginatius efectes escènics, ens esperen. Però aquest no és per a l’equip dirigit per Carlüs Padrissa el final de les seves incursions per l’univers de Richard Wagner. Tot al contrari. L’aventura continua amb futures reposicions, l’any 2013, d’aquesta obra que arribarà també a Sud-àfrica, i nous projectes, entre ells l’estrena de la seva producció de Tannhäuser el març que ve a l’Scala de Milà, un encàrrec fet pel seu director Stephane Lissner després d’admirar els muntatges de l’Anell al Maggio Musicale Fiorentino, coproductor de les òperes.

PROJECTE GEGANTÍ /Han passat set anys des que es va posar en marxa aquest gegantí projecte i dos des de l’estrena a València de L’or del Rin i La valquíria. El 2008 es va presentar Sigfrid i ara arriba el colossal tancament de la sèrie que es complementarà amb l’espectacle de carrer Anell de llum, conferències, concerts, la pel·lícula de Fritz Lang Die nibelungen i recitals de lieder.

El director musical, Zubin Mehta, se sent «feliç» per l’èxit i a la vegada trist «perquè el 30 de juny s’haurà acabat l’intens treball d’aquests anys». Però reivindica la qualitat del muntatge: «Amb aquesta producció, cantants i orquestra es pot anar a tot el món i tots els teatres voldrien acollir-la».

Carlüs Padrissa expressa també l’orgull d’arribar al final d’aquest projecte que encaixa a la perfecció amb la filosofia furera. «T’identifiques aviat amb un Wagner visionari que intuïa cap a on ens acabaria portant la degradació suïcida de la naturalesa». La Fura ha aplicat en un espai cibernètic tots els recursos del seu peculiar llenguatge.

Els enginys de Roland Olbeter, el videoart de Franc Aleu i el vestuari multimèdia de Chu Uroz contribueixen a arrodonir la concepció global de l’obra.

Després d’invocar la llum, la vida i l’aigua (L’or del Rin), el poder dels déus (La valquíria) i el dels herois (Sigfrid) «l’home ocupa ara la centralitat, amb tot el que això comporta». Un vaixell mòbil i l’amarg descobriment del que hi ha darrere de les pantalles, així com l’escena de la immolació de Brunilda juntament amb l’heroi Sigfrid són algunes de les sorpreses del muntatge.

EL ‘NAUMON’ AL RIN /Però el riu Rin ha estat extremadament generós amb La Fura dels Baus. Amb els beneficis derivats de la Tetralogia, el vaixell Naumon ha superat els seus problemes i ja està amarrat als molls del riu de la industrial ciutat alemanya de Duisburg, on serà durant un any seu dels preparatius dels actes de la capitalitat cultural europea i el maig del 2010 estrenarà un espectacle sobre Wagner.

CÉSAR LÓPEZ ROSELL
El Periódico de Catalunya

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet