Flotats estrena al Liceu de Barcelona l'òpera buffa 'Cosi fan tutte', de Mozart
5/12/2003 |
El director de teatre català Josep Maria Flotats portarà l''òpera ''Cosi fan tutte'', de Wolfgang Amadeus Mozart i text de Lorenzo da Ponte, al Gran Teatre del Liceu de Barcelona. Per Flotats serà la primera posada en escena d''aquesta òpera buffa a Catalunya.
L''artista ha afirmat que aquesta òpera és "un homenatge a la dona i al meu país a principis del segle XX, en què la música és sens dubte la principal protagonista". El director teatral ja va portar aquesta producció al Teatre Reial de Madrid el 2001, i ara l''estrena a la capital catalana.
''Cosi fan tutte'' és una comèdia estrenada a Viena el 1790 però que Flotats ha traslladat a la Catalunya de principis del segle XX. S''hi volen presentar dos defectes humans: la inconsistència de la fidelitat de les dones i la vanitat dels homes, que creuen posseir un gran poder de seducció sobre les seves parelles.
L''argument de l''òpera, que transcorre d''acord amb el cànon de l''estètica neoclàssica del segle XVIII, va mostrant a poc a poc els sentiments dels personatges a través de la música de Mozart, que els fa "més convincents, perversos i plens de dolor", ha afirmat Flotats.
L''obra està dirigida musicalment pel francès Bertrand de Billy i té un repartiment format per sis personatges que sorgeixen d''un somni que té Despina, una obrera d''una fàbrica tèxtil esgotada de tant treballar.
En el seu somni, Don Alfon és un vell filòsof misogin que vol demostrar la facilitat que tenen les dones de ser infidels en l''amor. Per això, proposa dos amics, Ferrando i Guglielmo, que obeeixin a un pla per provar-lo amb les seves estimades i amb l''ajuda de la criada d''aquestes, Despina.
AGRESSIVA MISOGÍNIA.
La peça, amb un argument d''"agressiva misogínia" i amb "un aspecte humà molt important", segons de Billy, conta amb burla les debilitats i foscos desitjos dels éssers humans, a la vegada que intenta ser un obra que il·lustra els primers moviments feministes de l''època.
El seu pessimisme profund, que no mostra cap compassió pel que fa als seus personatges ni concessió a l''idealisme sentimental, la converteix en una espècie de tragèdia explicada com si fos una comèdia.
Els intèrprets de l''òpera procedeixen de destins molt diferents, i molts d''aquests debuten per primera vegada al Gran Teatre del Liceu de Barcelona. Entre aquest destaquen el personatge de Don Alfonso, que interpreta el saragossà Carlos Chausson, i el paper de Destina, protagonitzat per la valenciana Ofelia Sala.
L''òpera, que es va estrenar per primera vegada al segle XVIII, no es va portar al Gran Teatre del Liceu de Barcelona fins al 1930, ja que la societat la va jutjar d''"excessivament frívola, inversemblant i immoral", ha afegit Flotats.
Europa Press