24/4/2009 |
La capital austríaca dedica la jornada de demà dissabte al vuitantè aniversari del compositor Mestres Quadreny.
Viena, capital de la música, espera el Barcelona Modern Project i el seu director, Marc Moncusí (Valls, 1966). Demà dissabte, dia 25 d'abril, actuen en la tercera edició de l'Spanien Modern, el Festival de Música Contemporània Moderna espanyola i de l'Amèrica Llatina que organitza la seu de l'Institut Cervantes a la capital austríaca. La programació, que es va obrir dimarts amb l'actuació de Carlos Santos, té altres convidats com el Trio Arbós, que va intervenir dimecres o el Plural Ensemble, que sota la batuta de Fabián Panisello tancarà el festival dijous vinent, dia 30 d'abril. Tot en un festival que distribueix el seu programa en tres sales diferents, totes a tan sols un centenar de metres dels recintes de més renom de la capital austríaca.
«Per què Marc Moncusí i el Barcelona Modern Project? Doncs perquè des de la creació del festival teníem la idea de fer un homenatge al compositor Mestres Quadreny, un compositor de primera línia, i va donar la casualitat que Moncusí ha gravat un monogràfic de Mestres Quadreny, i a nosaltres això ens va semblar una trobada ideal.» Aquesta feliç coincidència l'explicava des de Viena, on fa quatre anys que hi resideix, Carlos Ortega, director de l'Institut Cervantes i artífex de l'Spanien Modern.
El festival es distribueix en tres escenaris: la RadioKulturhaus, l'Arnold Schönberg Center i la sala d'actes de l'Institut Cervantes. És, precisament, en aquest tercer espai on demà dissabte Marc Moncusí, a partir de dos quarts de vuit de la tarda, dirigirà Quim Ollé, Francesc Puig (clarinet), David Folch (trompa), David Casanova (piano), Evelio Tieles (violí), Dolores Nycz (viola) i Lito Iglesias (violoncel), concertistes de primera línia que reuneix el Barcelona Modern Project. Aquest espectacle està dedicat al vuitantè aniversari de Josep M. Mestres Quadreny, que estarà assegut entre el públic per escoltar un repertori exclusivament seu: Sonata per a piano (1957), Albada esberlada (1998), Fogall de son (2006), Trio homenatge a Schumann (1974), Constel·lacions (1995), Sonades de la calor del foc (1984) i l'estrena absoluta de Sonades de l'Arlequí nyèbit (2009).
En total una mica més d'una hora de concert «en una sala petita, però ambiciosa», com reconeixia Carlos Ortega, i amb entrada lliure, igual que el concert de la clausura. «Tractem de distribuir el festival en diferents sales perquè així guanyem públic i al Barcelona Modern Project li ha tocat l'Institut Cervantes, una sala amb una acústica boníssima i on la norma és fer els concerts de franc. El preu no ha de ser cap indicatiu que l'espectacle sigui millor o pitjor», aclareix Carlos Ortega. El públic vienès, un gran entès en música, afirma Carlos Ortega, és també «poc inclinat a les novetats, però dins d'aquest públic també hi ha un sector que li agrada aquest tipus de música.»
L'Institut Cervantes, que tutelen el Ministeri d'Exteriors, el de Cultura i el d'Educació, va entreteixir el Festival de Música Contemporània Espanyola i de l'Amèrica Llatina «en desgreuge a la música que es feia fins ara a Viena», on fa vint anys que es va crear un festival de música contemporània, «però en molt poques ocasions hi ha hagut l'oportunitat d'escoltar la música espanyola», sentencia Carlos Ortega que va tenir la inestimable col·laboració del director d'orquestra Arturo Tamayo, per organitzar l'Spanien Modern.
Les pròximes cites del Barcelona Modern Project
El Barcelona Modern Project, que des del 2004 ofereix al públic una diversitat d'estils, èpoques i compositors, es caracteritza per la seva capacitat d'interpretar una àmplia producció musical sense estar sotmès a cap corrent artístic. Després del seu concert a Àustria, els Barcelona Modern Project ja tenen previstos altres projectes com l'espectacle que oferiran el 5 de juny a l'auditori Josep Carreras, de Vila-seca o el que protagonitzaran el 14 d'octubre a l'Institut d'Estudis Nord-americans de Barcelona. També el mes d'octubre i a la Sala Mompou enregistraran l'òpera de cambra URBS, de Jesús Rodríguez Picó, mentre que a l'auditori Caixa Catalunya de La Pedrera hi actuaran en commemoració del vuitantè aniversari de José Luis Delàs. La Fundació Joan Miró els espera el 3 de desembre amb l'obra Tramesa a Tàpies, de Mestres Quadreny, del qual faran un monogràfic del vuitantè aniversari el 15 de desembre a la sala Oriol Martorell de l'Auditori.
Anna Estallo
El Punt