11/3/2009 |
El Museu de la Música de BCN celebra el centenari del compositor català amb una exposició. La mostra sobre el músic modernista anirà a altres ciutats espanyoles.
Malgrat morir als 49 anys, la vida del pianista i compositor Isaac Albéniz (Camprodon, 1860 - Cambo-les-bains, 1909) va ser intensa. El creador de la impressionant Suite Iberia i de les òperes Pepita Jiménez i Henry Clifford va ser un personatge singular. El Museu de la Música intenta acostar al públic el que va representar la seva figura i la seva música en el seu temps mitjançant una exposició titulada Albéniz: un modernista universal. Romà Escalas, director del Museu de la Música, és el comissari de la mostra, que es veurà fins al 27 de juliol. Després, viatjarà per diferents ciutats espanyoles.
Els propis fons del museu han servit per muntar l’exposició. La primera producció pròpia del centre no compta amb un espai gaire gran per a un músic que va traspassar fronteres i va ser un intens viatger. Per això, a l’exposició hi ha moltes maletes que contenen des d’objectes personals del creador així com partitures, condecoracions i notes dels seus viatges.
Albéniz va viure principalment entre Barcelona, on va residir 17 anys en diferents èpoques, Madrid, Brussel·les, Londres i París. Ja des de nen va destacar com a pianista. Felip Pedrell, el seu mestre, va percebre molt aviat la seva innata creativitat, «un fil d’aigua cristal·lina», segons la va definir Pedrell.
En l’exposició la gent podrà degustar un trosset de la seva òpera Henry Clifford, com si fos al Gran Teatre del Liceu, on l’obra es va estrenar el 1895 en versió italiana (el llibret original era en anglès). Una reeixida maqueta del Liceu i un sistema hologràfic transporta el públic a una altra època, encara que la versió que sona és l’anglesa que van gravar el 2003 el tenor Aquiles Machado i la soprano Ana María Martínez.
El piano d’Albéniz i fotografies que recullen la visió que en tenien els seus contemporanis, «massa seriós com a sarsuela i massa wagnerià per ser un músic meridional», com van dir alguns, formen part d’una mostra que intenta fugir de tòpics.
Un cicle de conferències sobre el compositor i vuit concerts completaran l’Any Albéniz a l’Auditori. Les seves sarsueles i obres còmiques seran recuperades a Cabaret Albéniz, dirigit per Marc Rossich i Miquel Bofill (26 de març). Stefano Grondona i Laura Mondiello interpretaran la seva música amb dues guitarres Torres del Museu de la Música (29 de març) i Daniel Ligorio utilitzarà el piano del compositor restaurat per oferir un altre concert (29 d’abril).
Aquest mateix instrument sonarà en el festival de Música Antiga en un recital de Miguel Baseda (9 de maig), i Lluís Avendaño interpretarà la cèlebre Suite Iberia en la Temporada de Cambra.
Per la seva part, l’OBC estrenarà una obra d’Enric Palomar inspirada en Iberia, interpretarà Escenes simfòniques, obra d’Albéniz que no s’ha interpretat des que va morir, i oferirà un programa amb diferents obres de compositors amics d’Albéniz com per exemple Chabrier, Falla, Arbos i Ravel. H
MARTA CERVERA
El Periòdico de Catalunya