ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Goerne: «Una òpera ha d'aportar un missatge, no només provocar»

14/2/2009 |

 

 

El baríton alemany enceta el camí del «Winterreise», de Schubert, aquest vespre a l'Auditori.

Un dels intèrprets de lieder més preuats del panorama musical actual, l'alemany Matthias Goerne, assumirà aquest vespre el «repte» de cantar el cicle sencer del Winterreise, de Schubert, a l'Auditori de Girona en el marc de la segona temporada d'Ibercamera. Goerne compagina els recitals amb l'òpera, tot i que afirma que aquesta s'està «frivolitzant»: «Moltes produccions tenen molt d'èxit i no sé per què; una òpera ha d'aportar un missatge, no només provocar.» Per això, el baríton s'ho pensa dos cops abans d'acceptar una oferta operística. De moment, ja ha confirmat que tornarà puntualment a la Schubertíada de Vilabertran a l'estiu.

Diu que l'ha cantat tantes vegades (calcula que més de seixanta) que Winterreise (Viatge d'hivern) ja forma part d'ell mateix. Afrontar-lo, però, continua sent un «repte»: «Intento sentir el costat profund d'aquesta composició tan filosòfica que tracta de temes com ara l'existència dels homes en un món ple de dificultats, de la vellesa, de l'exili, del sentit de la mort com a alternativa de la vida.» Per Goerne, el text de Müller no és cap obra cabdal de la literatura alemanya, però sí que en conjunció amb la partitura de Schubert esdevé una de les grans fites de l'art. «Molts lieder s'han comparat amb Winterreise , però és impossible perquè cap aconsegueix una fusió entre lletra i música igual de reeixida.»

Acompanyat del pianista Alexander Schmalcz, Goerne interpretarà els 24 lieder del cicle i espera que el públic durant el recital segueixi el text, que ha estat traduït al català: «És molt important que els espectadors sàpiguen què s'està dient, perquè si no tot plegat perd sentit.» El baríton, que inclou en el seu repertori els rols de Papageno, Wolfram (Tannhäuser) i Eugène Onegin, considera que els recitals permeten un control més gran de l'escena i una total independència en comparació amb les òperes, tot i que en general se sent còmode en tots dos formats. «A l'hora d'acceptar ofertes operístiques, però, m'ho penso més perquè es fan moltes produccions frívoles, sense un missatge clar. Per mi una òpera ha d'aportar un missatge, no només provocar.» Després hi afegeix: «No tinc res contra els experiments, sempre que siguin intel·ligents i creatius.» Com a exemple de bon gust posa el treball de La Fura dels Baus, concretament La Condemnació de Faust amb música de Berlioz: «És increïble la gran quantitat de propostes que s'estan movent des d'aquí, tinc la sensació que el país viu una efervescència creativa i les produccions tenen molta qualitat.»

En tot cas, el baríton no és gaire optimista pel que fa al sector musical: «Als Estats Units moltes orquestres s'han trobat que no poden pagar als músics perquè depenen dels mercats financers i això arribarà a Europa, on cada vegada la situació està més complicada.» Per contrapartida, l'intèrpret està convençut que això tindrà un efecte positiu: «Pot ser molt saludable perquè només quedaran els veritables focus de qualitat.»

Matthias Goerne, originari de Weimar, va debutar en l'òpera el 1997 en el Festival de Salzburg com a Papageno i des d'aleshores ha actuat en els festivals d'arreu del món i en les millors sales de concerts, com ara el Carnegie Hall de Nova York i el Wigmore Hall de Londres. Explica que ja de molt jove va tenir clar que volia dedicar-se al cant, tot i que va estudiar piano i violoncel. Els seus mestres de cant van ser Hans-Joachim Beyer a Leipzig i després els grans Elisabeth Schwarzkopf i Dietrich Fischer-Dieskau. A Catalunya és un dels convidats habituals de la Schubertíada de Vilabertran, i ja ha confirmat que aquest estiu no faltarà a la cita. Després del concert d'aquest vespre, iniciarà una gira amb una sèrie de cinc concerts arreu de l'Estat que el portarà, entre d'altres indrets, a València.

Un altre dels projectes que té pendents és participar per primer cop en una òpera al Liceu (on va debutar amb el Concert Malher la temporada 2006/2007), d'aquí a dos anys: «Fa temps que ho estem negociant i fins ara no ha estat possible, però aviat ho resoldrem.» Pel que fa a enregistraments, ha engegat una sèrie de dotze CD exclusivament de Schubert amb Harmonia Mundi. «Les grans discogràfiques ja no fan aquesta mena de projectes perquè tenen molts problemes econòmics i es concentren en peces comercials, deixant fora tota una sèrie d'autors molt bons i poc coneguts del públic.» Schubert és el «centre» de la seva carrera, un autor que, segons Goerne, s'ha de conèixer per entendre compositors com ara Schumann i Brahms.

VALÈRIA GAILLARD
El Punt

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet