ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

La Fura desplega tot el seu arsenal creatiu en l'estrena de 'Siegfried'

12/6/2008 |

 

Els recursos tecnològics del muntatge i la direcció de Zubin Mehta impacten el públic.  València oferirà la temporada que ve les 15 hores completes de 'L'anell del Nibelung'

L'aventura continua. Siegfried, la tercera i més complexa entrega del monumental L'anell del Nibelung de Wagner, va arribar a bon port dimarts a la matinada al Palau de les Arts de València. Gairebé cinc hores després de l'inici de l'òpera i després de vibrar amb l'emotiu duo final del protagonista i Brunilda, el públic va ovacionar els artífexs de l'impactant espectacle: l'equip de La Fura, encapçalat per Carlüs Padrissa, i Zubin Mehta, inspirat director musical al capdavant de l'Orquestra de la Comunitat Valenciana.

Era difícil tornar a sorprendre després de l'èxit de la temporada passada amb L'or del Rin i La valquíria, però amb la companyia catalana sempre són possibles els nous reptes, dins de la concepció d'"obra global i d'estètica homogènia" que té el projecte de la Tetralogia de Padrissa. I així ha estat. El desplegament de mitjans tecnològics i audiovisuals, propis de l'òpera del segle XXI, ha permès trobar més recursos creatius per endinsar-se en el món mitològic wagnerià.

CANT A LA NATURA
Després d'invocar la llum, la vida i l'aigua en la primera entrega, i el poder dels déus en la segona, Siegfried situa l'acció en el món dels homes i en la cobdiciosa lluita per la possessió de l'or i els poders de l'anell. La Fura presenta l'episodi com un cant a la natura i de denúncia de l'hecatombe ecològica. I el 2009 arribarà El capvespre dels déus, centrat en el foc.
Tot aquest tercer muntatge es des- envolupa a partir d'un catàleg que inclou vestuari multimèdia, grues, brillant videocreació en tres dimensions de Franc Aleu, elements mòbils com el fantàstic drac d'11 metres --el gegant Fafner-- de Roland Olbeter que zigzagueja com una gegantina serp per l'escenari fins a sobrevolar, en la seva lluita amb l'heroi Siegfried, la fossa de l'orquestra. Aquest sofisticat giny ha incrementat el pressupost global de 3 milions d'euros de tot L'anell... i s'ha hagut de sufragar amb un patrocinador privat.

CÈRCOL DE FOC
Però n'hi ha més: una estructura mòbil de 15 metres de longitud per recrear el bosc, acròbates i terra de vidre per reflectir "la dualitat" de Siegfried. Molt impactant és el cèrcol de foc, format per figurants amb torxes, on dorm Brunilda a l'espera de l'arribada de l'heroi. Tot un joc d'elements, d'estètica mediterrània, que passa per constants mutacions per ajudar al desenvolupament de la trama i per transmetre missatges del deteriorament mediambiental.

Mentre arriba El capvespre dels déus, ha despertat una gran expectació l'anunci de la representació l'any que ve a València de les 15 hores de la Tetralogia. Això obligarà també a afinar una mica més en els repartiments. A Siegfried, l'esforçat tenor rus Leonid Zakhozhaev va experimentar alguns desajustos que van obligar Mehta a moderar l'orquestra. Resulta sempre difícil aquest intens i exigent paper, però molt més si el protagonista no sap donar-hi vocalment l'exigible pes dramàtic. Per contra, Jennifer Wilson va recrear brillantment, amb una veu d'ampli registre, la seva curta aparició com a Brunilda. Juha Uusitalo va defensar sense fissures el seu paper de Wotan-El Caminant i va triomfar Gerhard Siegel en el rol del malvat nan Mime. Ovació per a Mehta i l'orquestra, que va pujar a l'escenari per agrair al públic la complicitat amb la seva feina.

CÉSAR LÓPEZ ROSELL
El Periódico de Catalunya

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet