ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Carles Santos: "No entenc que a la gent li agradi l'òpera"

3/11/2003 |

 

El compositor homenatja Rossini en el seu últim espectacle, que estrena demà a la Sala Tallers del TNC.

Carles Santos estrena demà la seva particular visió del compositor Gioacchino Rossini en un espectacle de títol tan rebuscat com els arguments de les òperes, diu el músic de Vinaròs: 'El compositor, la cantant, el cuiner i la pecadora'.

A diferència d'aquella imponent Pantera imperial que Santos va oferir ja fa sis anys, en què la figura de Johann Sebastian Bach s'imposava per tot l'escenari, ara el compositor ha apostat per "degustar" Rossini en un muntatge auster que es podrà veure fins al 23 de novembre a la Sala Tallers del Teatre Nacional de Catalunya i el dia 29 al Teatre de Salt.
"A La pantera imperial vaig descompondre Bach; amb Rossini en faig una degustació, hi jugo. Bach és un compositor de capçalera i Rossini és el preferit dels amants de l'òpera, una cosa incomprensible per a mi. No entenc que a la gent li agradi l'òpera, jo no sóc gens operero, em semblen massa llargues i amb uns arguments inversemblants. Quan vaig a l'òpera no llegeixo els subtítols, em limito a escoltar la música", assegurava el compositor en la presentació de l'espectacle. Per Santos, aquest distanciament "fa que em pugui aproximar a Rossini des de la ignorància, cosa que em dóna més llibertat".
Malgrat ser un títol tan greenawaià, El compositor, la cantant, el cuiner i la pecadora és un epigrama que fa referència als embolics de les òperes rossinianes. "Es refereix als arguments de les òperes, plens de traïcions i històries estúpides".


Regust biogràfic
Segons Santos, "Bach va tenir una vida monolítica, era un funcionari de l'Església i la seva vida no resulta gaire interessant, però tenia un talent enorme per a la música"; per això es va centrar en l'anàlisi de la seva obra. En el cas de Rossini, però, Santos s'aprofita de les experiències d'un vividor, un gurmet, un geni de la lírica i un dels compositors més envejats del seu temps que un cop convertit en una llegenda es va retirar a viure o a plorar les seves depressions, segons el biògraf. I Santos en fa també la seva pròpia biografia "sense proposar-m'ho", diu, i la mostra passada pel sedàs de "la frivolitat i el divertiment típicament rossinià", primer, per després "llevar-li la vida en la peça final, una obra rapidíssima de Rossini que nosaltres interpretem cada cop més a poc a poc fins que mor. És un espectacle que desprèn "certa melancolia, certa tristor".
El pianista i compositor de Vinaròs barreja la música de Rossini -àries, duos, sextets de diferents òperes, fragments d'oratoris i sonates- amb peces pròpies inspirades en la música de l'italià i d'aquell Barber de Sevilla que el valencià va estrenar fa tres anys a Peralada i que no s'ha tornat a representar. El tenor Antoni Comas, la mezzo Claudia Schneider i la soprano Alina Zaplatina interpreten "Rossini en viu, Rossini gravat i Rossini a pèl", explica Carles Santos, embolcallats per "molta aigua i poca llum".
I és que l'aigua és l'únic element escenogràfic d'aquesta "instal·lació o performance", diu Santos. "Hi ha una escenografia líquida. L'obra gira entorn d'una gota d'aigua que actua com un metrònom i que juga amb l'alegria, la tristor, omple els caps de Beethoven, Verdi i Wagner o sorgeix a través del piano, com una ejaculació". Aigua que només cedeix davant la projecció d'una seqüència cinematogràfica elaborada per Pere Portabella.


Retorn als clàssics
Santos va explicar que cada dues o tres obres "necessito refer-me amb un clàssic". "El classicisme és un món a part i començo a dubtar que hi hagi una connexió entre la música clàssica i la contemporània. Ara no hi ha ningú que escrigui com els clàssics".
Potser és per això que aquest Cuiner no té res a veure amb l'espectacularitat de les seves obres anteriors. "És un treball d'orfebreria i només hi ha dues petites referències a la cuina, però no farem canelons dalt l'escenari. Aquest cop he volgut suprimir l'anècdota i quedar-me amb l'essència".
Carles Santos obre amb el seu espectacle el cicle Trobada amb l'Autor, en què el compositor, el dissabte dia 8, en acabar l'obra, es reunirà amb els espectadors.
--------------------------------------------------------------------------------
'El compositor, la cantant, el cuiner i la pecadora'
Sala Tallers, TNC
Del 04/11 al 23/11

Marta Porter
Avui

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet