El Palau de la Música recupera el seu orgue
28/10/2003 |
La 'Missa glagolítica' de Janácek i el 'Concert' de Poulenc tornen la vida a l'instrument després de 30 anys sense sonar.
Després de trenta anys sense funcionar, ahir a la nit l'orgue del Palau de la Música Catalana va tornar a sonar en un concert privat que es repetirà avui per al públic en general.
A mb la Missa glagolítica de Janácek es va inaugurar ahir l'orgue del Palau de la Música Catalana, amb un concert privat al qual va assistir l'alcalde de Barcelona, Joan Clos, i que avui es repeteix obert al públic i dins la temporada Palau 100. El concert, que també inclou la Suite de danses de Bartók i el Concert per a orgue i orquestra de Poulenc, anirà a càrrec de dos organistes, el veterà professor i compositor Peter Planyavsky i el jove Petr Cech, acompanyats per l'Orquestra Filharmònica Janácek i l'Orfeó Català, dirigits per Thomas Rösner i Josep Vila, respectivament.
"Després de 30 anys hem recuperat l'orgue, que a més és el símbol del Palau", va recordar al matí Fèlix Millet, president de la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música, davant de 400 finançadors anònims que, juntament amb les aportacions d'altres particulars, empreses i institucions, fins a arribar a un total de 3.772, han aconseguit recaptar el milió d'euros necessaris per a la reconstrucció de l'instrument.
El Palau, a través d'anuncis a la premsa, va engegar la campanya Apadrina un tub i en menys de tres setmanes va aconseguir que la societat civil catalana s'hi aboqués. El mateix va succeir ahir al matí. El Palau havia convocat tots els padrins per a una foto de família. Dalt l'escenari s'hi veien famílies senceres, pares i mares que havien "comprat un tub" per als seus fills, la més petita una nena de 10 mesos, l'Aina, que quan l'orgue va començar a sonar es va posar a ballar a la falda de la seva mare.
A la nit, el concert va retre homenatge a aquests 3.772 padrins i a l'orguener Gerhard Grenzing, responsable de la restauració d'aquest instrument construït entre 1906 i 1908 per la casa alemanya Walcker de Ludwigsburg i que té la particularitat que no és un orgue barroc sinó romàntic, cosa que implica un so diferent del que produeixen els orgues d'església i la possibilitat de recuperar un repertori especialment escrit per a aquest tipus d'instrument.
Amb tot, queda encara per restaurar l'anomenat quart teclat, que possibilita un so ecoexpressiu que sembla venir de lluny. Segons Grenzing, el quart teclat funciona amb 400 tubs amb dues sortides d'aire cadascun, en els quals està treballant actualment i que espera instal·lar "aviat".
Marta Porter
Avui