ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

El Liceu exposa les joies que María Callas va lluir als escenaris

3/12/2007 |

 

És una col·lecció de bijuteria que la diva va fer servir als anys 40 i 50.

María Callas, la veu de llegenda de la postguerra, va ser una dona molt presumida (amb uns complexos terribles), però quan s'havia d'enjoiar per interpretar una òpera tenia una obsessió: les joies eren, per sobre de tot, amulets que li portaven sort. El Gran Teatre del Liceu exposa, fins al 20 de gener, una col·lecció de bijuteria de la diva. Malgrat que la superstició era malaltissa, la Callas, una dona d'un caràcter fort i esquerp, tenia un gust sublim per a la joieria, tant per la fina com per la d'escenari.

Evidentment, a més de la bijuteria que lluïa per actuar, María Callas tenia joies autèntiques. El seu marit, el ric empresari Giovanni Battista Meneghini –a qui abandonaria pel magnat Onassis, l'origen de la seva tragèdia personal–, li regalava una joia cada vegada que interpretava un paper nou. La mostra María Callas i Swarovski, les joies a l'escenari (que, arreu del món, ja han vist més de 4 milions de persones) aplega més de mig centenar de peces que la diva va exhibir des del 1947 (any en què s'estrenava amb La Gioconda amb una diadema petita i enlluernadora guarnida amb cristall i perles d'imitació) fins al 1960.

Com aquella corona que tanta sort, deia ella, li havia portat en el seu debut, totes les joies d'escenari de la soprano van ser creades al Taller Marangoni de Milà amb cristalls i perles de Swarovski, la firma propietària de la col·lecció que s'exposa al Liceu –escenari on Callas va actuar un únic cop, l'any 1959–. En aquest mateix taller, es van fabricar les joies d'escenari d'altres grans artistes com ara Renata Tebaldi –la gran rival de Callas–, Rudolph Nureyev, Joan Sutherland i Luciano Pavarotti. I més recentment per a Elton John, Madonna i Nicole Kidman.

«Callas s'involucrava molt en la creació de les peces per potenciar la interpretació dels personatges operístics», subratlla Rinaldo Albanesi, vicepresident de Swarovski Internacional. El conjunt de les joies és la celebració dels triomfs de la diva nord-americana d'origen grec, a Norma, La Sonnambula, La Traviata, Tosca, Anna Bolena... Hi ha des de collarets d'una volta guarnits amb perles per a I Puritani, sumptuoses corones i diademes per a Lucia di Lammermoor, una corona de llorer daurada per al seu paper de Norma i fins els extravagants collarets de color vermell i blanc per a La Traviata. La joia més espectacular és, sens dubte, un collaret de moltes voltes guarnit amb gemmes increïblement llargues de cristall vermellós. A Anna Bolena, Callas va portar un ramell d'estil renaixentista de tons obscurs guarnit amb pedres de caboixó. Per al paper de Fedora, li van fabricar una elegant corona russa enfilada amb pedres Swarovski multicolors i un exquisit collaret de cristall amb una creu russa molt guarnida que duia l'escut Romanoff.

Tothom que vulgui veure la mostra al Liceu –els espectadors tenen els dies de funció per fer-ho–, ha d'afegir-se al programa de visites diàries que organitza el teatre.

M. PALAU
El Punt

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet