G. Claret: "Després de 25 anys, el format del Yepes segueix funcionant"
30/10/2007 |
Gerard Claret, director artístic del Festival Internacional Narciso Yepes d'Ordino, fa una valoració del desenvolupament de la 25a edició del cicle, que ha finalitzat aquest cap de setmana amb un concert del pianista Joaquín Achúcarro i l'Orquestra Clàssica Santa Cecília, dirigida per Ignacio Yepes. Així mateix, com a concertino director de l'Orquestra Nacional Clàssica d'Andorra (ONCA), fa un balanç també de les principals activitats desenvolupades pel conjunt orquestral durant les dues temporades com a formació simfònica.
--¿Quina valoració fa dels resultats del 25è Festival Internacional Narciso Yepes?
--Doncs em sento molt content per l'alt nivell artístic assolit a les diferents propostes que s'han programat. És una satisfacció perquè les coses que jo mateix, des de la direcció del Festival, vaig proposar han funcionat bé i el públic n'ha quedat content. Des d'aquest punt de vista, crec que ha estat una bona manera de celebrar els 25 anys.
--¿Què pot dir sobre l'afluència de públic que s'ha registrat?
---La veritat és que en alguns dels recitals ens hauria agradat que hi hagués més gent. Per exemple, el concert que vaig oferir al costat del meu germà fa dos caps de setmana --que per a mi era el més representatiu del cicle--, jo creia que era un programa molt atractiu, però no vam saber cridar l'atenció del públic com ens hauria agradat, i el nombre d'assistents no va ser el que esperàvem. Així mateix, per al concert de Llibert Fortuny la nostra previsió era que hi hagués molt més públic del que finalment va acudir a la cita.
--¿Quins creu que són els factors que fan que la gent no acabi de decidir-se per anar als concerts?
---Encara no hem fet les valoracions pertinents des de l'organització del Festival, però hi ha elements, com ara esdeveniments esportius, que poden fer que el públic minvi. També hauríem d'analitzar si l'esforç de divulgació que es fa des de l'organització és suficient, així com si el dia de la setmana en què es programen els concerts és el més indicat. I, és clar, això sempre sap greu perquè l'organització posa tot l'esforç en cada concert, però no sempre sap motivar el públic.
--¿Quines fórmules farien falta per pal.liar aquest problema?
---Doncs, d'una banda, plantejar-se si el dissabte és el millor dia per programar les propostes i, de l'altra, esbrinar si el cartell que oferim resulta suficientment atractiu o no. Però insisteixo que aquest és un tema que s'ha de parlar entre totes les persones que formem part de l'organització del Festival: hi ha moltes coses que s'han d'analitzar detingudament.
--¿Quines fites hauria de plantejar-se el Festival Yepes per al futur?
---Després de 25 anys, el Yepes té un format que jo crec que continua funcionant. A hores d'ara encara no tenim dades concretes sobre l'assistència als concerts d'aquest any, però crec que la fórmula de sempre segueix funcionant: oferim una programació eclèctica, en què hi ha presents diferents estils musicals. I el que és més important: també programem obres o espectacles que encara són inèdits al país i això per a nosaltres és molt més interessant que no pas programar un cicle basat exclusivament en primeres figures de la interpretació.
--L'ONCA fa dues temporades que treballa en format clàssic, ¿quin balanç fa de la feina feta?
---N'estic molt satisfet, perquè aquest nou vessant de l'ONCA representa un esforç molt important per a la Fundació. La gent no s'imagina la tasca que suposa muntar produccions d'una formació simfònica. No tan sols hi ha tres vegades més de músics, sinó que també es multipliquen les feines que se'n deriven: lloguer d'instruments i de material, organització d'assajos... Al cap de l'any acabem fent cinc o sis concerts en producció clàssica, un mèrit que cal tenir en compte.
--¿I pel que fa a l'activitat discogràfica?
--L'ONCA està enregistrant les simfonies de Rendine i això significa tornar al CD després que desaparegués el segell Nimbus, amb què treballàvem abans. Aquest retorn als estudis de gravació també l'hem de valorar molt positivament, si tenim en compte que el món dels enregistraments està passant, avui en dia, per una crisi important.
JORDI SALAZAR
El Periòdic d'Andorra