12/10/2007 |
La primera de les Nits Sònar, que van començar dimecres al Bockenheimer Depot –un gran espai polivalent situat fora del recinte de la fira–, va tenir diversos protagonistes: per la part gastronòmica, òbviament, els Joves Cuiners, un col·lectiu de creadors que van contribuir a la vetllada amb una variada selecció de plats sorprenents, creats amb productes cent per cent catalans, per menjar a peu dret, amb l'acompanyament de diversos vins del país; per la part musical i artística, el protagonisme va recaure sobretot en Carles Santos, que va obrir la tanda d'actuacions amb una impactant intervenció, a mig camí entre el concert i la performance: un duet per a piano i moto. El piano el tocava Santos, pujat a una plataforma situada a una altura força considerable. La moto va ser interpretada per Adam Raga, campió del món de trial indoor. Raga es va moure amb la seva moto per un petit circuit, més o menys al nivell del públic, i el fum i la fressa es van apoderar de l'auditori, mentre Santos treia sons més o menys harmònics del piano i, de tant en tant, bramava més que cantava. L'acció, que recordava també algunes atraccions de fira passades de moda, va acabar amb un gran salt del motorista que va acabar amb el vehicle impactant a sobre del piano i derrapant, en un final realment bestial que va deixar tothom bocabadat. Els dos artistes van saludar des de les altures un auditori que els va dedicar una gran ovació. Sonorament, la cosa va recordar bastant una de les creacions més peculiars de l'indòmit Jordi Valls, també conegut com Vagina Dentata Organ, que fa uns anys va publicar un disc titulat Un chien catalan, on sonava únicament una Harley Davidson en ruta per la Costa Brava. En tot cas, Santos, un creador força conegut pel públic alemany, va aconseguir mantenir ben alt el seu nivell de provocació artística. Després es va poder veure Fibla i altres propostes que es poden situar dins del concepte «avançat» del festival barceloní Sònar, una marca ja consolidada internacionalment.
X. CASTILLÓN
El Punt