El Festival de Bayreuth obre amb un culebró familiar per la direcció
25/7/2007 |
El certamen líric alemany comença marcat per la pugna pel lloc entre tres besnétes de Wagner. Katharina, una de les aspirants, pren la batuta sota una gran pressió en l'obra que avui inaugura la cita.
Quan aquesta nit baixi teló al final d'Els mestres cantaires de Nuremberg que inaugura aquesta edició del Festival de Bayreuth, el seu futur artístic quedarà sentenciat. Si Katharina Wagner, besnéta del compositor, triomfa amb la producció que ha dirigit, la seva cotització haurà pujat tants enters que podrà succeir el seu pare, Wolfgang, sense gaire discussió. Si fracassa, serà la guerra, i no la primera, a la família Wagner amb dues aspirants més disposades a fer valer els seus drets, Eva Wagner-Pasquier i Nike Wagner, germanastra i cosina de Katharina respectivament.
Des que el compositor alemany va construir el teatre el 1876 per representar les seves obres, el festival sempre ha estat dirigit per un membre de la família. Al fundador el va succeir la seva segona esposa, Cosima, que era filla de Franz Liszt. El 1908 en va agafar les regnes el fill Sigfried fins que a la seva mort, el 1930, va ser la seva dona, Winifred, qui el va dirigir fins al final de la Segona Guerra Mundial.
L'ÚS DEL NAZISME
L'estreta amistat de Winifred amb Hitler i l'ús que el nazisme va fer de Bayreuth, de Wagner i de la seva música van allunyar la nora del compositor de la direcció quan el festival va reobrir el 1951, després de l'obligada desnazificació. En realitat, Winifred, que va morir el 1980, no va renegar mai de Hitler.
Van ser els dos néts del compositor, Wieland i Wolfgang, els que van exercir la direcció compartida, cosa que ja va suscitar polèmica en el seu moment perquè hi havia altres descendents amb aspiracions, com Friedelind. Tot i la picabaralla familiar, el tàndem era perfecte. Wieland tenia un extraordinari talent artístic i a Wolfgang li anava molt millor l'administració. La mort prematura de Wieland el 1966 va deixar Wolfgang com a únic director fins avui.
Encara que Bayreuth ha estat sempre un assumpte de família, el 1974, davant la peremptòria necessitat d'obtenir fons, els Wagner van accedir a la creació d'una fundació en què a més a més de la família hi ha representades institucions públiques. No obstant, els Wagner mantenen, per exemple, el caràcter vitalici de la direcció de Wolfgang i que un Wagner tingui prioritat per dirigir el festival.
Wolfgang està a punt de fer 88 anys i el seu estat de salut està bastant deteriorat. Els coneixedors de casa Wagner asseguren que qui té el poder és Gudrun, que va ser la seva secretària i després la seva segona dona, que li va donar una filla, Katharina.
Emparant-se en la direcció vitalícia, Wolfgang i Gudrun han bloquejat tot intent de canvi de direcció que no sigui a favor de la seva filla, com el 2001, quan la fundació va votar per 22 vots, de 24 possibles, a favor d'Eva. Amb aquesta tàctica, han aconseguit guanyar temps perquè Katharina es pugui preparar, tot i que la seva joventut (29 anys) no li ha deixat gaire marge.
L'anomenada Barbie Wagner o Paris Wagner (fent al.lusió a la nina i a Paris Hilton) va debutar en la direcció artística el 2004 a Wurzburg, amb L'holandès errant, va seguir un Lohengrin a Budapest i Il Trittico de Puccini. En cap cas ha impressionat la crítica.
LES ALTRES ASPIRANTS
Davant de tan magre historial, les altres aspirants, totes dues de 62 anys, exhibeixen un currículum molt més impressionant. Eva Wagner-Pasquier, filla del primer matrimoni de Wolfgang, ha treballat a l'Òpera de París i a Nova York, i actualment treballa al Festival d'Ais de Provença (Fran- ça). Nike, d'una semblança extraordinari a la seva besàvia Cosima, és filla de Wieland. És musicòloga i dirigeix el Festival de Weimar.
ROSA MASSAGUÉ
El Periódico