ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

El festival de músiques religioses surt triomfant del seu canvi d'orientació

19/7/2007 |

 

Un total de 7.366 persones van assistir als 17 concerts, amb una ocupació mitjana del 92 per cent.

«Aquest és un festival profundament establert i amb un model assentat, després de vuit edicions», va dir ahir l'alcaldessa de Girona, Anna Pagans, en el seu balanç del 8è Festival de Músiques Religioses i del Món, que va acabar diumenge amb un total de 7.366 espectadors i un 92,43 per cent d'ocupació mitjana, la qual cosa representa un 39 per cent més que en l'edició anterior. Concerts com els de Cesaria Evora, Omar Pene i la Kocani Orkestar van superar, a les escales de la Catedral, el 100 per cent d'ocupació, mostrant que cada vegada tenen més pes en el festival gironí les anomenades músiques del món, religioses o no.

L'alcaldessa va presentar ahir a l'Auditori el balanç de la 8a edició del festival acompanyada del regidor Ignasi Thió i dels dos programadors del festival, David Ibáñez i Víctor García de Gomar. Pel que fa als 14 espectacles de pagament, s'han ocupat 6.066 de les 6.466 localitats previstes (95,27%), amb un total de 1.545 invitacions, repartides sobretot entre premsa, patrocinadors del festival i compromisos protocol·laris. En aquest apartat destaca el concert inaugural (The Sacred Concert, de Duke Ellington, amb una big band dirigida per Perico Sambeat i diverses corals gironines), al qual van assistir 953 persones (86,48%). L'alcaldessa va dir ahir que molt probablement l'any vinent es faran almenys dos concerts del festival en aquest espai, però que els escenaris principals continuaran estant a la Catedral i els seus entorns: les escales, l'interior del temple i, com a principal novetat d'aquest any, el claustre. Pagans també va dir que el mercat culinari –per on es calcula que van passar unes 18.000 persones– es mantindrà a la plaça dels Apòstols i es continuarà fent només durant les dates del festival.

Alguns concerts de pagament han superat el cent per cent d'ocupació: el més excepcional va ser el de Cesaria Evora, amb 782 espectadors i un 111,40 per cent, però també cal remarcar els d'Omar Pene i la Kocani Orkestar, que es van plantejar a les escales de la Catedral amb una cabuda reduïda, i que finalment van superar totes les previsions. En el mateix escenari, també van triomfar els dervixos i el bluesman Taj Mahal, en tots dos casos amb més d'un 97 per cent d'ocupació, i només a la cantaora Carmen Linares li va quedar gran el recinte, amb poc més de mitja entrada. En el cas dels tres concerts gratuïts, hi van assistir 1.300 persones (89,58% d'ocupació).

Amb un pressupost de 494.000 euros, el festival gironí ha aconseguit ingressar 75.000 euros amb la venda d'entrades, més les aportacions dels patrocinadors públics i privats, com ara «la Caixa» i Metalquimia. Es calcula que la repercussió en l'economia de la ciutat ha estat de 350.000 euros, entre lloguers d'estructures, maquinària, contractació de personal, allotjaments i desplaçaments.

L'alcaldessa va remarcar que aquest festival, que obre la temporada dels festivals d'estiu a les comarques gironines, té una línia artística «atractiva i de prestigi» i està «ben programat i avalat per un públic ampli i variat». També va destacar el fet que el festival treballa amb artistes locals i que fa apostes de risc com les dues produccions pròpies: el concert sagrat d'Ellington i els Interludis Bach / Cage.

Ignasi Thió també va recordar que aquest «no és un festival generalista com la resta de festivals d'estiu, i aquesta és una dificultat afegida, però preferim arriscar-nos i oferir una cosa diferent», i atractiva tant per al públic gironí com per als francesos que van venir a veure Cesaria Evora o els americans que van assistir al concert del seu compatriota Taj Mahal.

Un cop acabada la programació del Festival de Músiques Religioses i del Món, dimarts es va posar en marxa al vestíbul de l'Auditori de Girona una nova edició del cicle Toc & Clàssic, amb tres concerts gratuïts que tindran lloc els dimarts del mes de juliol, a dos quarts d'onze de la nit, i en un ambient informal que inclou la possibilitat de prendre una copa mentre s'escolten en directe alguns trios i quartets de Beethoven i Mozart, com en el cas del concert inaugural, a càrrec d'Alquímia (foto).

XAVIER CASTILLÓN
El Punt

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet