23/7/2006 |
Don Giovanni també és un símbol poderós: de l'impuls dionisíac (per alguns demoníac), de la recerca del plaer sense cotilles socials ni morals i, per què no, de la llibertat davant estructures repressores. Si començàvem temporada amb el notabilíssim muntatge anys 40 de Lluís Pasqual a Madrid i la continuàvem amb la decebedora contemporaneïtat de Michael Haneke a París, res millor per acabar-la i agafar forces abans de Salzburg que la visió anys 50 de Sven-Eric Bechtolf a Zuric, amb un Don que perfectament pot ser un gigoló sortit de La dolce vita. Deixant de banda el toc exòtic de la serventa negra del Commendatore i el seu tòtem que durà a la mort el protagonista, el muntatge resol molt bé l'equilibri entre dramma i giocoso. El que fa Bechtolf és il·luminar, dins d'un decorat de perspectiva marejadora, la crueltat dels jocs de seducció i rebuig que planteja l'obra, en la qual participen tots els personatges, a la cúspide dels quals, per descomptat, hi ha Don Giovanni.
Xavier Cester
Avui