ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

'L'anell del nibelung' posa a prova el Liceu

22/5/2003 |

 

El Gran Teatre torna a oferir la tetralogia completa de Wagner 50 anys després.

El Liceu s'ha estat preparant a fons per oferir per tercera vegada en la seva història L'anell del nibelung, la tetralogia de Richard Wagner que des de feia 50 anys no s'escenificava completa al Liceu. Un gran repartiment de veus wagnerianes interpretaran el pròleg i la primera jornada d'aquest complex drama de 15 hores de durada i 34 personatges. L'or del Rin, a partir de dilluns, i La valquíria, dimecres, s'alternaran a l'escenari fins al 7 de juliol. La temporada que ve es completarà la tetralogia amb les altres dues jornades que componen la his- tòria: Siegfried i El capvespre dels déus.
El director d'escena alemany Harry Kupfer, gran especialista en Wagner, s'ha encarregat d'adaptar al Liceu aquesta producció de la Staatsoper de Berlín, que comptarà amb l'Orquestra del Gran Teatre, dirigida per Bertrand de Billy.

UNA MIRADA CRÍTICA

Kupfer va estrenar aquest muntatge al Festival de Bayreuth el 1988, al mateix escenari on l'obra es va representar completa per primera vegada el 1876. "El muntatge de Bayreuth va estar marcat per Txernóbil com a metàfora de la destrucció del món per part de l'home. A Berlín, això es va radicalitzar. A Barcelona preval la concepció de Berlín, però hi he incorporat elements de la complexa situació política actual", va assenyalar ahir Kupfer.
A parer seu, hi ha un clar paral.lelisme entre l'or negre al voltant del qual han girat els últims esdeveniments mundials i els temes principals de L'anell del nibelung: l'ambició de poder dels homes i la predisposició a matar i a destruir la naturalesa per aconseguir els seus fins. Sense voler desvelar gaire, va avançar que ha accentuat les ànsies de poder dels personatges i ha incorporat algunes referències a activitats terroristes. "No he convertit l'anell en un pou de petroli --va dir en referència a la guerra de l'Iraq--. Això ha de sortir de la ment de l'espectador".
El que ha estat director escènic de la Komische Oper de Berlín durant els últims 20 anys ha estudiat l'obra de Wagner durant tota la seva vida. Alguns cantants que actuen al Liceu, com la soprano Deborah Polaski --que va treballar amb ell a Bayreuth i Berlín-- i el tenor Graham Clark, han pogut seguir de prop la seva evolució participant en moltes de les seves produccions. "Amb ell es treballa amb la màxima intensitat que puc imaginar. Les seves produccions són lògiques, tant pel que fa al text com pel que fa a la música, i la dramatúrgia extraordinària. El seu anell és el millor", va destacar Clark, que ha realitzat una vintena de tetralogies.
Polaski, que la temporada passada va triomfar en el seu debut al Liceu amb un altre Wagner, Tristany i Isolda, va destacar: "Harry analitza els personatges per extreure'n matisos i subtileses. Sap com activar- te les piles i potenciar el que portes a dins".

Marta Cervera
El Periódico

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet