El Liceu de Barcelona inicia la representació completa de la Tetralogia de Wagner
22/5/2003 |
El Gran Teatre del Liceu de Barcelona inicia aquesta temporada
2002-2003 la representació completa, per primera vegada en cinquanta
anys, de la Tetralogia de Wagner. Dilluns que ve 26 de maig
s'estrenarà 'L'or del Rin' (Das Rheingold) i el dia 29 'La Valquíria'
(Die Walküre).
Aquestes òperes estan incloses en 'L'anell del Nibelungo' (Der
Ring des Nibelungen), "el projecte més ambiciós de Richard Wagner i
amb una dificultat tècnica musical considerable", ha assenyalat el
director musical, Bertrand de Billy, que durant tres anys ha
treballat amb els músics fins a arribar a un punt "de maduresa". "En
prou feines ens queda una setmana d'assajos i farem un 'ring' amb els
millors cantants del món", ha afegit.
'L'or del Rin', que consta d'un acte i quatre escenes, és una
producció inspirada en la mitologia i en les llegendes germàniques
medievals, on "l'anell explica el fracàs del déu Wotan i la venjança
d'una naturalesa indomable", ha explicat el director d'aquest
projecte, Harry Kupfer.
D'altra banda, 'La Valquíria' composta de tres actes, narra la por
de Wotan pel seu futur, i amb l'aparició de la humanitat en el món,
fecunda a la deessa Erda. Aquesta deessa també tem no poder recuperar
l'anell que abans tenia.
El pública ha de tenir en compte que totes dues òperes "són molt
complexes, pel que cada part de la tetralogia s'ha de considerar com
un sol acte", ha explicat Kupfer. A més, ha afegit que "és un
avantatge representar tot l'anell de cop perquè s'aconsegueix la idea
global de la tetralogia".
Durant la interpretació de la tetralogia a Berlín, el que va
preocupar al director va ser "el tema de la destrucció del món per
part de la humanitat. Es tractava de representar un passeig per la
història, des del principi dels temps fins a Chernobyl", ha
manifestat Kupfer.
No obstant, la posada en escena en el Liceu inclou, a més, "una
concepció basada en l'època en què vivim i, sobretot, l'activitat
política actual", ha revelat el director. D'aquesta manera, la
producció incorpora "les fonts del petroli com a simologia de l'anell
perquè hi ha ambició de poder i terrorisme", ha afegit Kupfer.
A pesar dels elements tràgics que incorpora la tetralogia, el
director d'aquest projecte assegura que "Wagner no permetia el
pessimisme absolut. Per això també existeix un cant a l'esperança i a
l'amor projectat a tota la humanitat".
Europa Press