El Romea s'obre a l'òpera contemporània
19/7/2005 |
L'històrica sala programa, a més de «Juana», una versió teatral de «Solas» i textos de Juan Mayorga i Javier Daulte.
Des que el 1998 Calixto Bieito va assumir el càrrec de director artístic al Teatre Romea, es va marcar com a objectiu programar òpera contemporània. La temporada vinent, per primer cop, es podran veure tres sessions de Juana , una peça que rescata la vida de Joana la Boja i que és una coproducció entre el Liceu, l'Opernhause Halle i el Festival d'Òpera de Butxaca. Enguany només hi ha dues produccions del teatre ( La felicitat , de Javier Daulte, i Jo, Feuerbach ). El Romea obre el curs amb La torna de la torna , d'Albert Boadella. El Romea és el teatre més sol·licitat pels grups estatals per fer gira a Barcelona, diu cofoi el president Daniel Martínez. Farà temporada la versió teatral del film Solas , així com l'adaptació d' El túnel de Sábato.
Juana (del 18 al 20 de novembre) es va estrenar fa uns dies a Alemanya amb gran èxit i suposa, de fet, un dels reptes també del Festival d'Òpera de Butxaca i Noves Creacions. Amb música d'Enric Palomar i llibret de Rebecca Simpson, la posada en escena és mèrit de Carlos Wagner. Bieito ja ha aclarit que el Romea té «les dimensions idònies per aquest tipus d'espectacle i que no hi ha teatres dedicats a això». El director artístic aventura que el Romea es converteixi en un espai d'exhibició líric i, «amb el temps, produir òpera contemporània».
La torna de la torna (del 26 d'agost al 16 d'octubre) farà la temporada que pertocava als Joglars el 1977, quan per una ordre militar es va impedir i es van detenir alguns dels membres de la companyia d'Els Joglars. Albert Boadella rescata la història, ambientada ara en un geriàtric i representada per exalumnes de l'Institut del Teatre (ara ja professionalitzats). L'altra coproducció és La cabra o qui és Sylvia?, d'Edward Albee, que dirigeix, tradueix i protagonitza Josep Maria Pou. L'autor de Qui té por de Virginia Woolf? polemitza, altre cop, en una obra estrenada el març del 2002 a Nova York.
Jo, Feuerbach (del 29 de maig al 18 de juny) és una peça de Tankred Dorst que dirigirà Xavier Albertí i protagonitzarà Carles Canut, «un regal per a Canut i per a les orelles dels espectadors», diu Bieito. L'altra aposta 100% Romea és el nou text de Javier Daulte, La felicitat. El dramaturg argentí, que ha estat un dels èxits de crítica i públic aquest any amb Ets aquí? ja prepara un tercer muntatge per al 2006/07, fruit del treball amb alumnes de l'Institut del Teatre presentat al juny a Terrassa.
També el Romea recupera Al vostre gust, la producció de Xicu Masó i Pep Tosar que ha obert el Grec. Masó també ha fet aquest any El fantàstic Francis Hardy al Romea, un dels darrers actes del Fòrum. També repeteix Daniel Anglès per Cap d'Any. En comptes de recrear musicals amb els seus companys d'El Musical Més Petit, reposarà Hedwig y el centímetro cabreado, que ja s'ha vist dos cops a La Paloma.
Vénen a fer temporada al Romea de Barcelona la versió teatral de la pel·lícula Solas, de Benito Zambrano (del 17 d'octubre al 13 de novembre); Hamelin, de Juan Mayorga, (del 13 de març al 23 d'abril) i l'adaptació teatral de la novel·la El túnel d'Ernesto Sábato (del 24 d'abril al 28 de maig). Daniel Martínez, president de la Fundació Romea, celebra que les companyies estatals vulguin fer temporada en aquest teatre, tot i perdre-hi aforament i, consegüentment, taquillatge: «Aquest any ha estat una allau.» La gran demanda els ha permès triar obres amb prestigi com El túnel, amb l'argenti Héctor Alterio en el repartiment, i Solas, amb la veterana actriu Lola Herrera.
Jordi Bordes
El Punt