La reposició de 'Turandot' acomiada la temporada del Liceu
19/7/2005 |
Núria Espert torna amb el muntatge que va obrir el coliseu després de l'incendi.
Turandot va ser l'òpera de Giacomo Puccini amb què el Liceu va reobrir les seves portes el 1999 després de l'incendi. Núria Espert, la seva directora escènica, torna ara amb el mateix muntatge al coliseu per afrontar amb més tranquil.litat la reposició d'aquest espectacular muntatge de grand opéra. Turandot acomiada l'actual temporada del Liceu a partir de dijous amb vuit funcions, totes fora d'abonament, perquè els que es van perdre l'apoteòsica arrencada de la nova etapa del Liceu puguin reviure aquella nit històrica.
Espert manté la seva concepció però n'ha variat algunes coses, ja que els intèrprets i el director musical no són els mateixos. Aquest cop, al capdavant de l'orquestra simfònica i del cor del Gran Teatre hi haurà Giuliano Carella i els papers principals seran interpretats, entre altres, per debutants al Liceu com Luana de Vol, la Turandot del primer repartiment; Barbara Fritoli i Cellia Costea, que encarnen Liu de manera alterna amb Ángeles Blancas. "Per triomfar han de tenir una nit gloriosa vocalment", els recomanava ahir Espert, que resideix habitualment a Madrid, però que està encantada d'estar una altra vegada a Barcelona. "El públic del Liceu té una gran tradició i, encara que s'ha obert a noves vies escèniques, segueix disfrutant fins a l'emoció amb la veu".
ESTRENA INCLEMENT
Fa sis anys, en aquest mateix escenari, els cantants que van estrenar aquesta producció assajaven protegits amb cascos i aguantaven sense queixar-se la pols i altres inclemències d'un Liceu en obres. "Tot l'equip va viure moments molt intensos".
Puccini va deixar inacabada aquesta òpera i Espert, poc convençuda amb el final feliç tradicional original, va optar per un altre en què la cruel princesa oriental que dóna títol a l'obra se suïcida. La directora compara Turandot amb una dona desesperada, com les que apareixen a les pàgines de successos, autores d'atrocitats i crims terribles. "Turandot és algú que, igual que molts homes, converteix el poder en una arma. Ella és especial perquè és una dona. La violència acostuma a relacionar-se més amb els homes i és per això que Medea i Turandot són tan especials", assegura Espert. L'actriu també ha estrenat com a directora al Liceu Elektra (1989-90) i Carmen (1992-93). "El 90% dels títols que m'ofereixen són femenins. Rigoletto és l'únic masculí", comenta.
Amb 70 anys acabats de fer i un aspecte molt saludable , Espert viu la seva professió amb la mateixa intensitat que el primer dia. "No estic de tornada de res. Cada nou projecte em provoca inseguretats típiques: aquella por d'equivocar-te de teatre, de perdre't, de no saber el paper, d'equivocar-te d'obra ¿Qui mitjanament intel.ligent pot estar segur que tot el que faci li sortirà bé, agradarà i tindrà sentit, si tot és tan impredictible en la nostra professió?"
Fa un any va donar una lliçó teatral a La Celestina, de Robert Lépage, al Lliure, amb què la tardor que ve farà una gran gira internacional que anirà des del Piccolo de Milà als Estats Units, el Canadà i Colòmbia. L'estiu que ve, no obstant, s'agafarà unes merescudes vacances. "Seran les primeres des que tenia 24 anys perquè hi ha hagut èpoques sense feina, que no és el mateix. Des que vaig muntar la nostra companyia amb Armando --el seu marit, que va morir el 1994-- l'any 1959, no he tingut mai tres mesos i mig al davant completament lliures".
Marta Cervera
El Periódico