ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

La Generalitat impulsarà la creació i recuperació de sarsueles noves en català

12/6/2005 |

 

El Centre de Promoció de Cultura Popular i Tradicional finançarà els cors de teatre líric que vulguin renovar el repertori.

El Centre de Promoció de Cultura Popular i Tradicional (CPCPT) de la Generalitat pretén dignificar la sarsuela amb nou repertori. La iniciativa, que preveu l'estrena de noves composicions de teatre líric amb la col·laboració dels Cors de Sarsuela integrats en la nova Federació Catalana de Teatre Líric, es completarà amb una recerca de títols que ja existeixen al registre de la Societat General d'Autors i Editors (SGAE) però que no han transcendit a l'escena monopolitzada per un nombre molt reduït de llibrets. Ferran Bello, director del CPCPT, aspira que els nous títols captin l'interès dels productors privats.

El Centre de Promoció de Cultura Popular i Tradicional fa prop d'un any que dissenya un programa per rescatar la tradició de la sarsuela catalana. Josep Gràcia, president en funcions de la nova Federació Catalana de Teatre Líric, apunta que la Generalitat farà una campanya als mitjans de comunicació per dignificar el teatre líric, cobrirà amb assegurança civil els associats, finançarà la revista Zarzuela 2000 i facilitarà la renovació de repertori rescatant peces desconegudes que l'SGAE tingui registrades o bé encarregant sarsueles. El responsable de fer una primera selecció d'una quinzena de títols -a l'SGAE n'hi deu haver registrats més d'un centenar- és Joan Olivé, exmúsic de l'OBC.

Els Amics de la Sarsuela de Gràcia, el Cercle Catòlic de Gràcia, l'Orfeó Martinenc, els Cors de Sarsuela de Sabadell, la companyia de sarsuela Ciutat de Mollet, l'Associació Cultural Recreativa Divina Pastora de Manresa i l'Agrupació Artística Teatral l'Antorxa són els fundadors de la federació. A hores d'ara, ja està constituïda, tot i que se n'han de formalitzar els estatuts. Gràcia és el president de la nova institució a l'espera de l'oficialització dels càrrecs. Aficionat a la sarsuela des de fa 45 anys, reconeix que el gènere «necessita rentar-se la cara» després de massa temporades en què no hi ha hagut renovació de títols i que les produccions no disposen de prou qualitat. Gràcia calcula que els centres amateurs realitzen una quarantena de produccions l'any. La rivalitat que hi ha entre les companyies professionals no es dóna en les amateurs. És habitual que hi hagi membres dels cors que compaginin els assajos de diverses companyies. Aquests grups acostumen a contractar els cantants solistes i, en determinades ocasions, bona part del cor. La mentalitat dels grups d'aficionats «s'ha anat obrint, fins al punt que es poden deixar escenografia».

Per ara, hi ha coneixement de sarsueles catalanes però fa molts anys que es van estrenar. Segons Gràcia, el darrer títol estrenat va ser -als noranta- Sueños de gloria en què es fa un retrat de la Rambla de Barcelona. L'últim títol en català, calcula Gràcia, es remunta als setanta: El timbaler del Bruc d'Agustí Cohí i Grau.

Jordi Bordes
El Punt

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet