Maazel estrena a Londres '1984', òpera basada en el llibre d'Orwell
3/5/2005 |
El director es gasta 600.000 euros de la seva butxaca en una producció polèmica.
Un dels temples mundials de la lírica, el Covent Garden de Londres, acull aquesta nit el que pot ser una polèmica estrena mundial. El director i compositor Lorin Maazel ha posat un gran interès i 400.000 lliures de la seva butxaca (uns 600.000 euros) per portar a l'escenari de la Royal Opera House la seva primera òpera, 1984, basada en la novel.la de George Orwell.
La contribució financera del músic nord-americà, de 75 anys, ha estat decisiva perquè la direcció del teatre londinenc acceptés un projecte que molts sospiten que pot ser un cant a la vanitat del mateix Maazel i pot no estar a l'altura de la programació de la sala.
Eliane Padmore, de la direcció del Covent Garden, ha admès a The Guardian que l'acord econòmic els resulta molt favorable i permetrà vendre les entrades a menys de la meitat del preu habitual. El diari també recull l'opinió d'un músic veterà de la casa que ha vist els assajos i descriu el muntatge com "una collonada".
UN DRAMA LÍRIC
"El fet és que Maazel no té experiència en la composició d'operes. Això és una sala internacional a la qual no li falten compositors", afirma Andrew Clements, el cap del departament de crítica musical de The Guardian. "Mai --recorda-- s'ha fet un muntatge de Phillip Glass al principal escenari i hi ha molts compositors europeus com Kaija Saariaho i Hans-Werner Hense de qui mai s'ha mostrat el seu treball".
L'òpera que tantes suspicàcies desperta consta de dos actes, i la posada en escena va a càrrec del director teatral canadenc Robert Lepage. Maazel ha explicat que va trobar en el llibre d'Orwell tot el que necessita un drama líric, perquè és una història d'amor condemnada al fracàs enmig de l'horror d'una dictadura.
El compositor creu que la capital britànica és el marc més adequat per a aquesta estrena, tenint en compte la personalitat de l'autor de 1984. "Orwell --ha afirmat-- era anglès i els seus punts de vista són molt anglesos. Són els d'algú que tenia un sentit molt sofisticat de la política per a la seva època. Havia conegut l'era colonial de l'imperi britànic i havia estat a la guerra civil espanyola".
Lepage, per la seva part, ha explicat que l'adaptació "reflecteix la visió orwel.liana del futur", però sense caure en la dissertació acadèmica. Els encarregats del llibret són personalitats tan diferents com Thomas Meechan, el col.laborador de Mel Brooks que va escriure el guió del musical Els productors, i Sandy McClatchy, un professor de poesia de la universitat de Yale.
Begoña Arce
El Periódico