Fabio Biondi, estrella del Festival de Música Antiga
27/4/2005 |
El violinista i director italià protagonitza tres concerts en la 20 edició del certamen organitzat per la Fundació La Caixa.
La nova edició del Festival de Música Antiga sembla dominada pel número 3. Tres són els concerts que protagonitzarà Fabio Biondi, tres són els contratenors que participaran en el certamen i, per arrodonir-ho, la programació dedica tres sessions al 'Trecento'.
En una experiència inèdita en les seves vint-i-set edicions anteriors, el Festival de Música Antiga dóna carta blanca al violinista i director Fabio Biondi perquè triï el repertori i els solistes de les tres sessions que protagonitzarà (7, 8 i 9 de maig) al CaixaForum.
Si la primera sessió es presenta amb el títol de França vista des d'Itàlia, Itàlia vista des de França -amb peces de Leclair, Mascitti, Vivaldi i Couperin-, el darrer concert del músic italià i la seva Europa Galante comptarà amb una de les peces més cèlebres del barroc i de totes les èpoques: Les quatre estacions de Vivaldi. Com a solista en el segon programa, Biondi tindrà el contratenor català Jordi Domènech, que interpretarà àries de Händel, Giacomelli, Hasse i Vivaldi.
No serà Domènech l'únic contratenor de la programació. El dia 30 d'abril serà el torn del canadenc Daniel Taylor, amb un programa de cançons i balades populars isabelines. A més, el basc Carlos Mena, com a director del conjunt Lux Orphei (5 de maig), combinarà versions a veu sola de la polifonia sacra de Tomás Luis de Victoria amb cançons profanes del segle XVII.
El certamen, que s'estendrà fins al 15 de maig, arrenca aquest vespre a l'església de Sant Felip Neri amb l'actuació del grup Micrologus, amb un programa de Cantigas de Santa Maria. En aquesta ocasió, la formació encapçalada per la cantant Patrizia Bovi comptarà amb la col·laboració al salteri de Begoña Olavide.
Aquesta serà una de les sessions dedicades a la música medieval, que inclouen també la presència del conjunt Mala Punica dirigit pel flautista Pedro Memelsdorff (10 de maig, Sant Felip Neri). La seva proposta, Faventina, gira al voltant del Codex Faenza, un important manuscrit musical de finals del segle XIV i començaments del XV. Per la seva banda, dues formacions sorgides del Fringe també se centraran en el repertori vocal i instrumental del Trecento: La Folata (12 de maig) i Via Artis (13 de maig).
Entre les formacions que debuten al festival, destaca L'Arpeggiata (3 de maig), de l'austríaca Christina Pluhar, amb la seva fusió de tradicions cultes i populars a La Tarantella. També debuta el clavecinista nord-americà Kenneth Weiss (1 de maig), amb un monogràfic Johann Sebastian Bach. En canvi, entre els reincidents hi ha el Flanders Recorder Quartet (29 d'abril).
Cants sefardites i Brahms
El cartell es completa amb l'Orquestra Barroca Zefiro dirigida per l'oboista Alfredo Bernardini (14 de maig) amb concerts barrocs italians, els romanços sefardites d'Accentus Austria i la mezzo Maite Arruabarrena (15 de maig) i el trio integrat pel clarinetista Eric Hoeprich, el violoncel·lista Taco Kooistra i el pianoforte de Jos van Immerseel (28 d'abril). En aquesta sessió, el certamen sortirà del seu habitual marc cronològic -el programa està format per obres de Brahms- però no dels criteris d'interpretació històrics.
A més dels concerts familiars, de les classes magistrals (en aquesta ocasió de Van Immersel) i d'un curs monogràfic dedicat a L'Edat Mitjana i el Renaixement: els manuscrits musicals, el festival manté una de les seves tradicions més populars: el Fringe, concerts gratuïts a diversos indrets del Barri Gòtic que, enguany, estaran protagonitzats per vuit formacions que actuaran els dies 30 d'abril i 1 de maig.
La supressió aquest any de la tradicional versió per Pasqua de la Passió segons sant Mateu de Bach ha despertat algunes alarmes sobre les activitats musicals de la Fundació La Caixa. Entre rememoracions dels orígens del certamen i explicacions del cartell d'enguany, Maricarmen Palma, cap del servei de música de l'entitat, va donar certes garanties sobre el futur d'un festival que creu "normalitzat". Això sí, posats a escollir, "donaria pas a la joventut". "Hi ha una gran quantitat de noms nous pel món. Faria un festival de joves".
Xavier Cester
Avui