L'escenari del Liceu es vesteix del somni shakespearià musicat per Britten
16/4/2005 |
Ofèlia Sala i David Daniels encapçalen el repartiment d'«A midsummer night's dream».
Amb la voluntat de continuar presentant obres del segle XX, el Gran Teatre del Liceu estrena una de les òperes més preuades de Benjamin Britten, A midsummer night's dream ( El somni d'una nit d'estiu ). Basada en l'obra de Shakespeare, aquesta producció de l'Opéra National de Lyon es podrà veure des de dilluns i fins al 24 d'abril dirigida per Harry Bicket, amb direcció d'escena de Robert Carsen. La soprano valenciana Ofèlia Sala i el contratenor David Daniels encapçalen el repartiment.
A midsummer night's dream és una obra tardana que el compositor anglès Benjamin Britten (1913-1976) va dedicar a la ciutat d'Aldeburgh, on va viure alguns anys i on la va estrenar l'11 de juny de 1960. «La va pensar com una peça de cambra, per això demana molt virtuosisme als músics, sobretot els trombons, les arpes i les cordes», va explicar ahir Harry Bicket. El director musical va destacar d'aquesta òpera en tres actes les tonalitats finals, que va qualificar d'«espectaculars».D'aquesta producció del 1991, estrenada a Ais de Provença (Occitània) i que ha voltat per França, Itàlia, Alemanya i Anglaterra amb molt d'èxit, el director d'escena remarca l'«estreta sincronització amb el text shakespearià, respectant-lo al 97%», tot i que descarta el primer acte per submergir el públic directament en el bosc. «L'òpera de Britten no traeix l'obra de Shakespeare, sinó que hi està en total sintonia. Així moltes imatges evoquen els somnis i els personatges dormen i es desperten», va dir Robert Carsen, el director d'escena. Aquest escenari oníric és el marc de relacions d'amor a molts nivells. «Fins i tot el vestuari explora els diferents aspectes de la naturalesa humana en relació amb el món de la parella.»La soprano valenciana Ofèlia Sala, que encarna el rol de Tytania, reina de les fades, va lloar el fet que «els personatges estan molt ben delimitats i treballats», mentre que el contratenor David Daniels, que interpreta Oberon, el rei de les fades, va explicar la dificultat del seu paper perquè ha de respondre a «un rang vocal molt limitat», tot i que va recordar que el mateix Alfred Deller -per a qui Britten havia pensat el paper- «se sentia incòmode cantant aquest rol». L'actor Emil Wolk encarna el personatge de Puck.«Amb A midsummer night's dream, les obres principals de Britten ja hauran estat representades al Liceu», va dir ahir Joan Matabosch. El director artístic del teatre considera que només falten títols com Albert Herring i Death in Venice, que no descarta programar en pròximes temporades.Entorn de l'òpera de Britten, el Foyer presentarà el 19 d'abril Altres somniadors shakespearians, amb obres de Stranvinski, Henze i Wolf.
Entre fades i follets
L'escenari del Liceu es converteix amb aquesta producció de l'Opéra de Lyon en un bosc, a través d'una escenografia que juga molt amb elements mòbils i amb el canvi d'escala. En aquest marc oníric es desenvolupen tres nivells d'acció protagonitzats per personatges fantàstics, d'una banda, com follets i fades, i reals -Helena, Hermia, Lysander i Demetrius- que s'enamoren i desenamoren entre ells. Allunyada de les temàtiques habituals de Britten, aquesta òpera li serveix, segons els crítics, per tractar la solitud, la complexitat i l'ambigüitat dels sentiments.
V. G.
El Punt