ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Antonio Moral: "El Liceu i el Real han d'anar cada cop més junts"

27/3/2005 |

 

El nou director artístic del teatre madrileny apostarà per l'òpera barroca.

"La modernitat no és la idiotesa". Així s'expressa Antonio Moral, nou director artístic, a partir del setembre, del Teatro Real de Madrid i actual responsable de la Setmana de Música Religiosa de Conca, màxim referent dels sons sacres a Espanya. Immers en la mostra musical de la ciutat castellana, que s'acaba avui, Moral veu encara amb "certa llunyania" la seva nova missió al capdavant del teatre líric madrileny, que afronta amb esperit renovador però sense perdre el nord operístic. El nou programador del coliseu de la capital aprofita per llançar també un missatge de cara al futur al Liceu: "Els dos teatres han d'anar cada cop més junts, ja que estan destinats a liderar la lírica espanyola".

Creador de la revista Scherzo i dels seus concerts a l'Auditori Nacional de Madrid, responsable de projectes musicals de la Fundació Caja Madrid i director dels festivals Mozart de Madrid i la Corunya, entre altres cites, Moral és un home acostumat als reptes. S'enfronta al seu nou objectiu amb el mateix impuls amb què camina pels costeruts carrers del casc antic de Conca. Ja fa cinc anys que és al capdavant de la mostra religiosa, que ha arribat a la 44a edició. Profeta a la seva terra, admet que li va costar molt acceptar l'en- càrrec de programar el festival. "Em feia dubtar una mica el fet de ser de Conca, però la veritat és que em sento satisfet del que hem aconseguit i, sobretot, de poder tenir un equip que funciona a la perfecció".

La Setmana de Música Religiosa és l'esdeveniment cultural més important de Conca, però curiosament, com reconeix Moral, té més atractiu per als forans que per als habitants del municipi. "Cada vegada ve més públic estranger i de la resta d'Espanya, però és clar que la mostra dóna un segell a la ciutat. Té una gran tradició i el fet que se celebri en plena Setmana Santa dóna un plus especial a l'esperit religiós que es viu als seus carrers".

VORÀGINE MÍSTICA
Vint-i-dos concerts i cinc estrenes d'obres donen una idea de la voràgine mística d'aquesta cita. Moral assenyala que la dificultat de programar aquest festival resideix en el fet que tot es concentra en uns dies. "No és el mateix enfrontar-se a una temporada de nou mesos que a nou dies. Has de treballar amb temps per lligar els intèrprets que et permetin mantenir el llistó i aconseguir que les seves agendes coincideixin amb la mostra. I, al ser un festival temàtic, cal tenir en compte també el que s'ha programat abans i no repetir, i en cas de no poder evitar-ho, buscar que la interpretació aporti una visió innovadora".

El director destaca que la seva experiència al programar aquesta mena de música ha estat molt gratificant i que no ha tingut problemes per trobar repertori. "Aquest és un gènere molt extens. Durant molts anys, fins al segle XVII, el que s'escrivia era música religiosa. Després els compositors van començar a caminar sols i van deixar de servir únicament l'Església. L'oferta és impressionant".

Tot aquest esforç li ha servit a Moral per "aprofundir en un repertori fascinant" i treballar en la recuperació d'un patrimoni musical inesgotable. Encara estarà un any més al capdavant del festival, que després deixarà, diu, encarrilat. Quan encari la direcció artística del Real tindrà un marge de dos anys per oferir la seva pròpia programació. "Els dos pròxims exercicis estan en marxa --assenyala--, però des que vaig acceptar el càrrec ja he parlat amb gent i estic treballant en nous projectes".

OBRIR LA FORQUILLA
Moral anuncia que està disposat "a obrir molt més la forquilla" de la programació del coliseu madrileny, a més de mantenir l'aposta per l'òpera més contemporània. "El Real no ofereix òpera dels segles XVII i XVIII, i l'òpera barroca s'està implantant cada vegada amb més força en els grans teatres. Les obres de Monteverdi, Händel i Cavalli s'han convertit en grans èxits en teatres com el de Munic, que oferia bàsicament Wagner o Strauss. L'òpera barroca arribarà també al Real".

Fa molts anys que el director treballa en el món de la interpretació historicista, i hi ha dedicat molts esforços en festivals com els dedicats a Mozart. Al de Madrid es va presentar per primera vegada la música del compositor amb els instruments originals. Al Real aprofundirà en aquesta línia i, encara que afirma que no "abusarà" de les òperes de Mozart, programarà almenys un títol de l'autor cada any.

Moral també considera que s'ha d'ampliar la col.laboració amb el Liceu. El nou responsable artístic del Real explica que la primera persona amb qui es va reunir al ser nomenat per al càrrec va ser Joan Matabosch, que té la mateixa responsabilitat que ell al Gran Teatre. "És absolutament necessària la continuïtat de la feina conjunta. Així l'hi vaig transmetre. Li vaig dir que faria tot el que pogués perquè s'intensifiqués. Els dos teatres han de liderar la lírica a Espanya".

Aquesta filosofia farà que es plantegin més coproduccions i estratè- gies comunes. Moral afirma que el Liceu avantatja el Real en l'obertura del teatre a l'exterior i en l'aspecte pedagògic. "A Barcelona s'ha fet una feina més concreta en aquesta línia i han avançat més en les activitats complementàries. Un teatre és més que la seva temporada, i vull impulsar aquesta política".

César López Rossell
El Periódico

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet