ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

El Liceu retrà un homenatge «pendent» a Victòria dels Àngels en la nova temporada

19/1/2005 |

 

El teatre estrenarà òperes de Händel, Korngold i Mestres Quadreny i portarà al Romea «Juana», d'Enric Palomar.

El Gran Teatre del Liceu retrà un homenatge «pendent» a la soprano desapareguda dissabte Victòria dels Àngels en la pròxima temporada, que es va presentar ahir als mitjans de comunicació. El 9 d'octubre s'ha programat un concert en què es podrà «sentir la seva veu enregistrada». Per al 2005/06 el teatre aposta per mantenir una oferta alta d'espectacles combinant clàssics - Madame Butterfly , Otello , Lohengrin - amb obres menys conegudes - Semiramide , Wozzeck , Idomeneo , entre altres-. El Liceu presenta per primer cop Ariodante , de Händel, Die Tote Stadt , d'Eric Wolfgang Korngold, i El ganxo , de Josep Maria Mestres Quadreny, com a estrena absoluta. També porta al Romea Juana , del badaloní Enric Palomar.

«El Liceu té un deute pendent amb Victòria dels Àngels i és lamentable que no s'hagi fet un homenatge abans», va declarar ahir Joan Matabosch, el director artístic del Liceu, durant la presentació de la nova temporada 2005/06. Matabosch va recordar que la soprano catalana «va néixer artísticament al Liceu», on va debutar l'any 1944 amb Les noces de Fígaro i que després, els anys 50, «es va allunyar inexplicablement del teatre durant cinc anys», a finals dels 50, just quan triomfava al Metropolitan de Nova York. A finals dels anys 60, més bolcada amb els recitals, tampoc no va posar gaire els peus al coliseu de la Rambla. «Nosaltres no fèiem recitals en aquella època», va lamentar el director artístic. Amb una programació dedicada a la memòria de la diva catalana, el 9 d'octubre es farà un concert amb un repertori «relacionat amb ella», en què fins i tot «es podrà escoltar la seva veu enregistrada».

La temporada 2005/06 ha programat nou òperes entre grans clàssics italians i alemanys i obres més minoritàries. En l'apartat de clàssics es troba, a l'octubre, La Gioconda, d'Amilcare Ponchielli. Estrenada al Liceu el 1883, aquesta Gioconda és una nova coproducció amb el Teatro Real i l'Arena de Verona que comptarà amb la col·laboració especial d'Àngel Corella. També hi cantaran, entre altres, Susan Neves -que va participar fa una setmana en la inauguració del 42è Concurs de Cant Francesc Viñas- i Ewa Podles. Una altra de les obres més esperades és el clàssic de Verdi Otello, que es podrà veure el febrer del 2006 amb una producció del Théâtre de La Monnaie de Brussel·les. La direcció musical l'assumirà Antoni Ros-Marbà. També s'ha programat al maig el Nabucco en versió concert, sota la batuta de Nello Santi, i Madama Butterfly, de Puccini, de la qual s'han previst fins a 22 funcions entre juny i juliol. Després de la tetralogia de L'Anell dels Nibelung, que va ocupar part de les dues darreres temporades, Wagner és un altre dels autors que es podran sentir, aquest cop sota la batuta del nou director del teatre, el reconegut wagnerià Sebastian Weigle. Es tracta de la popular Lohengrin i només se n'han programat quatre representacions al juliol.

Pel que fa les obres menys conegudes del gran públic, hi ha Semiramide, de Rossini, prevista el novembre i el desembre, i Wozzeck, d'Alban Berg, el desembre i el gener del 2006. Aquesta òpera no se sentia al teatre barceloní des de feia 22 anys. Aquesta versió coproduïda pel Liceu amb cinc teatres més, tindrà Calixto Bieito com a director d'escena i la prestigiosa cantant Angela Denoke. D'altra banda, el Liceu recupera una obra «arraconada» d'Enric Granados en versió concert, María del Carmen, que serà dirigida per Josep Caballé-Domenech. Per festejar el 250 aniversari del naixement de Mozart, el Liceu ha inclòs en el programa Idomeneo, estrenada a Barcelona el gener del 1943. Produïda pel Festival Klangbogen i Osterklang Wien, aquesta obra portarà a Barcelona una de les primeres figures de la lírica actual, la soprano navarresa María Bayo. Mozart també estarà present en les sessions golfes amb una «singular» i «gens purista» -en paraules de Matabosch- Così fan tutte, intepretada només per homes.

Torna Béjart
En l'apartat de dansa, el Liceu portarà companyies incondicionals del teatre: Nederlands Dans Theater, al setembre; el Ballet Béjart de Lausana -que presentarà a l'octubre el famós Bolero, de Ravel, entre altres coreografies-, i el Ballet de Zuric el gener del 2006. D'entre els recitals, el director artístic del teatre va destacar el d'Anne Schwanewilms el gener del 2006, que per primer cop cantarà al Liceu. Autors com Beethoven, Jane Eaglen, Mozart i Händel, completaran l'oferta de concerts de la temporada. Per commemorar el quart centenari d'El Quixot, el Petit Liceu estrenarà a Cornellà Dulcinea, i reposarà Hansel i Gretel i Pere i el llop, entre altres.

Renuncia de Caminal
A banda de la programació, en la roda de premsa d'ahir es va plantejar la possible renúncia de Josep Caminal. El director general del Liceu, però, va eludir la resposta i va dir: «En les pròximes setmanes parlaré d'això i altres coses. »

Valèria Gaillard
El Punt

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet