ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Lleonard Balada estrena 'La muerte de Cristóbal Colón'

18/1/2005 |

 

En el seu llit de mort, el descobridor d'Amèrica evoca la seva vida i veu les equivocacions que ha comès.

El compositor Lleonard Balada ha estrenat a l'auditori de la Universitat Carnegie Mellon de Pittsburg, on és professor de música, una òpera dedicada a Colom.

La nova obra és una continuació de la que va presentar al Liceu el 1989, amb Montserrat Caballé i Josep Carreras de protagonistes. Aquesta vegada, però, tota l'obra es desenvolupa al llit de mort del descobridor d'Amèrica. La muerte de Cristóbal Colón, cantada en espanyol per la coral universitària i per Catherine Mueller en el rol de Beatriz Enríquez, Judith Jenkins com a la reina Isabel i Jon Garrison en el paper de Colom, compta també amb textos catalans en les participacions del poble, que canta: "Doneu-li les claus de la ciutat" en arribar Colom a Barcelona i, poc després, clama: "Traïció a Catalunya", quan la reina Isabel diu que el Papa ha entregat les terres descobertes al regne de Castella i Lleó, després que el rei Ferran va anunciar que l'Aragó hi aportaria la ciència i el finançament.

Com a les seves quatre òperes anteriors, Balada també és l'autor del llibret, cosa que li dóna més flexibilitat a l'hora de compondre. La muerte de Cristóbal Colón representa les al·lucinacions que té Colom quan és a punt de morir. Recorda la seva vida, amb les vivències al costat de la reina Isabel i la relació amb la seva amant Beatriz Enríquez. En aquest estat delirant, Colom també rememora com el turmenta un personatge misteriós, que interpreta el baríton David Okerlund i que és simplement la consciència del navegant, que li fa veure les equivocacions que ha comès i la seva cobdícia, així com els maltractaments als indis.

Aquests són els quatre personatges principals de La muerte de Cristóbal Colón, però també hi ha la intervenció de Bolívar, Zapata, Americo Vespuccio i Magalhães, que representen el futur i el fracàs de Colom, que sortia a la recerca d'una nova via per arribar a l'Àsia i va topar-se amb Amèrica.

A la representació s'hi barregen diferents accions: un cor de monjos canta l'Ave verum, se sent el poble català a Barcelona quan Colom arriba d'Amèrica, els indis interpreten una música de tipus folklòric, el clan Colom s'hi posa amb cançons de color andalús i, tot plegat, fa de l'obra una composició eclèctica, amb una part lírica cantada melòdica al costat d'àries diatòniques que gairebé tothom podria xiular, tot unificat per una orquestra de tècniques contemporànies que, de vegades, ofereix una sonoritat espectacular.

Diana Negre
Avui

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet