ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

La Scala torna a sonar

7/12/2004 |

 

Una gran expectació envoltarà aquesta nit la inauguració de La Scala de Milà, un dels teatres més famosos del món, que obre les seves portes després de tres anys de treballs de restauració.

Les males llengües diuen que l'alcalde de Milà, Gabriele Albertini, ha recorregut durant aquests últims mesos a tot tipus de trucs supersticiosos per tal de poder cumplir la promesa que havia fet fa tres anys als ciutadans. L'alcalde havia assegurat que el 7 de desembre del 2004 el Teatre de la Scala obriria de nou les seves portes, després del procés de reconstrucció i restauració del vell edifici, construït entre el 1776 i 1778.
Però les dificultats, les polèmiques i els problemes -fins i tot judicials- van fer que molts pensessin que la promesa seria impossible de complir i que la gran reobertura del famós teatre es retardaria encara uns mesos. Però la sort ha acompanyat els amants de l'òpera i l'augment del ritme de treball des del juliol fins ara ha permès que avui se celebri -amb tota la solemnitat que requereix un inici de temporada lírica- la reobertura del teatre de La Scala. Tot i així, alguns dels espectacles de la temporada encara es faran al Teatro degli Arcimboldi, on el teatre ha presentat la seva oferta durant el període de tancament.

Dues dates simbòliques
Riccardo Muti, director musical del teatre, ha escollit per a aquesta ocasió l'obra L'Europa riconosciuta, d'Antonio Salieri, la mateixa que es va representar el 3 d'agost del 1778 per inaugurar oficialment el llavors nou teatre milanès i que mai més s'hi ha tornat a representar. Muti vol d'aquesta manera unir simbòlicament dues dates molt especials per a la història de la lírica, encara que la seva elecció amaga també una reivindicació personal a favor de Salieri, que ha passat a la història com el gran rival, envejós i malvat, de Mozart, si bé molts el consideren un gran compositor que va tenir la mala sort de viure en la mateixa època que el geni de Salzburg.

Tot i que molts consideren L'Europa riconosciuta una obra menor d'escassa qualitat, el director musical ha volgut fer aquesta aposta, secundat per Luca Ronconi, que dirigirà escènicament l'òpera, i per Pierluigi Pizzi, que s'ha encarregat de l'espectacular escenografia. Ronconi, que ha volgut mantenir fins a l'últim moment els secrets de la posada en escena, assegurava, aquest cap de setmana, que l'espectacularitat de l'obra captivarà des del primer moment els espectadors.

Riccardo Muti, que des del primer moment s'ha mostrat molt emocionat amb el resultat de les obres, ha destacat, després de les proves, l'excel·lent qualitat de l'acústica de la nova sala. Això és gràcies, segons els tècnics, al nou paviment de fusta i al disseny realitzat per Higini Arau, que va ser qui va fer també la instal·lació acústica per a l'Auditori de Barcelona, a part que han estat retirades les runes dels bombardejos del 1943 que havien quedat enterrades a la sala i que perjudicaven excessivament la distribució del so.

Elements polèmics
Els treballs de reestructuració de l'antic teatre s'han dividit en dos grans blocs: a la part monumental -que inclou la platea, l'escenari i el foyer- s'hi han realitzat feines de restauració conservativa sota la direcció de l'arquitecta Elisabetta Fabbri, que ha volgut recuperar alguns dels detalls originals que per culpa del pas del temps, o de les modificacions posteriors, havien quedat amagats. L'escenari serà un dels grans protagonistes de la nova Scala. Amb 22 metres d'amplada i 34 de llargada, ha estat completament renovat de manera que pot incloure tres escenografies diferents muntades simultàniament.

En canvi, a la zona del retropalco, que és on hi ha els locals de servei i les sales de prova, tot és completament nou, ja que va ser íntegrament demolit el juliol del 2002 i ha estat reconstruïda seguint el projecte de Mario Botta, que qualifica el nou teatre com un edifici en el qual "la història s'uneix amb l'actualitat".

Aquí precisament és on s'ha construït un dels elements més polèmics del nou teatre, una torre envidrada que s'alça sobre l'antic edifici, que per ara no sembla entusiasmar gaire els milanesos i que conté oficines i camerinos.

A la inauguració d'aquesta nit no hi faltarà ni l'elegància ni el glamur que històricament ha caracteritzat la Scala de Milà, amb els seus personatges famosos lluint vestits i joies, amb els alts exponents de la burgesia del nord d'Itàlia i els amants i els entesos del món de la lírica vinguts d'arreu del món. Tots ells, però, han hagut de pagar com a mínim 240 euros per una entrada, encara que en els últims dies de revenda es van arribar a pagar 1.500 euros. Tot i això, l'èxit ha estat total, i totes les entrades ja fa dies que es van exhaurir per a aquesta diada de sant Ambrosi, patró de Milà, i jornada tradicional d'obertura de la temporada escalígera.

Thaïs Gutiérrez
Avui

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet