Milà recupera la Scala després de tres anys de restauració
7/12/2004 |
El teatre reobre aquesta nit amb l'obra 'Europa reconosciuta', de Salieri.
N'hi ha que han pagat 1.500 euros per una entrada als revenedors que des de fa setmanes ronden a les portes del teatre. Però per als melòmans i la dolce vita italiana, l'ocasió val la pena. La reobertura aquesta nit de la Scala és l'esdeveniment musical i mundà de l'any.
La gran òpera, relegada durant tres anys al Teatre Arcimboldi a la perifèria de la ciutat, torna al centre de Milà després de 30 mesos, els utilitzats en treballs de restauració, amb l'Europa reconosciuta, d'Antonio Salieri. La mateixa obra amb què el 3 d'agost es va inaugurar la Scala el 1778, obrirà la nova etapa del teatre amb l'exigent Riccardo Muti al capdavant de l'orquestra i amb la direcció escènica de Luca Ronconi. El mestre ha qualificat de "fantàstica" l'acústica del nou teatre, dissenyada pel català Higini Arau.
RAPIDESA I ECONOMIA
Han estat tres anys de restauració que han permès modernitzar el teatre a l'interior conservant l'esperit del segle XVIII. "Hem emulat Maria Teresa d'Àustria, la reina que va fer construir el teatre en només dos anys", ha comentat l'alcalde de la ciutat, Gabriele Albertini, encara incrèdul de la rapidesa amb què s'ha treballat. Sorprèn, especialment, l'ajustat cost econòmic de la restauració, uns 61 milions d'euros, que només ha sobrepassat en un 10% el pressupost inicial.
L'edifici no només ha mantingut, sinó que també ha recuperat, l'arquitectura i els detalls --alguns perduts amb el pas del temps-- del seu creador original Giuseppe Piermarini. Fins i tot aquells que es van posar les mans al cap contemplant el solar en què s'havia convertit la Scala es mostren satisfets amb el resultat. Les escasses crítiques que s'han expressat es dirigeixen a les noves estructures que modifiquen l'aspecte exterior de la Scala. Es tracta d'una moderna torre escènica de 38 metres d'altura i d'una sala helicoïdal que allotja sales d'assaig i camerinos, concebudes per l'arquitecte Mario Botta.
Gràcies a la restauració les més de 2.000 persones que assisteixin aquesta nit al teatre redescobriran les antigues decoracions, les fustes i els marbres. S'asseuran en llotges i butaques tornades a entapissar en la tonalitat vermell foc d'abans i ara més còmodes i tecnològiques. Perquè, en el respatller de cada seient, una pantalla els permetrà seguir el llibret.
Cristina Cabrejas
El Periódico