ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Belbel i López-Cobos debuten al Liceu

8/3/2003 |

 

El director teatral i el músic estrenen dilluns l'òpera còmica de Rossini 'Il viaggio a Reims'

El dramaturg i director teatral Sergi Belbel i el director musical Jesús López-Cobos debutaran dilluns al Liceu amb l'estrena d'Il viaggio a Reims, de Rossini. Es tracta d'una obra coral --només hi ha dues àries-- que interpreta un ampli repartiment amb María Bayo, Josep Bros, Keneth Traver, Elena de la Merced, Mariola Cantarero, Simon Orfila i Àngel Òdena, entre altres.
"Vaig acceptar aquesta obra perquè la música em va suggerir moltes imatges i perquè la situació escènica em recordava obres que havia fet de Molière i de Goldoni, amb una clau còmica especial que fa riure sense caure en la grolleria", va explicar ahir Belbel, que va admetre ser un espectador "esporàdic" d'òpera. El director d'escena ha estat molt atent a les recomanacions de López- Cobos, que l'estiu que ve dirigirà la versió francesa, Le comte Ory, a Pesaro. Aquesta versió es podrà sentir també al foyer del Liceu, dimarts, amb piano.

EUROPA DESORIENTADA
Belbel ha respectat el llibret de Luigi Balocchi i ha convertit l'escenari del Liceu en un balneari amb diverses piscines i sales de massatges. L'acció transcorre en un hotel termal on es reuneixen aristòcrates de tot Europa el dia abans de viatjar a Reims, a la coronació del borbó Carles X com a rei de França.
Rossini retrata amb humor la decadència d'una noblesa preocupada per les aparences i a punt de ser substituïda per una nova burgesia, reflectida en el personatge de Madame Cortese (María Bayo), propietària del balneari. "L'obra reflecteix la desorientació en què està sumida Europa, un tema de molta actualitat amb tot el debat sobre la guerra", va indicar Belbel.
Les eternes diferències entre les nacionalitats és un altre aspecte que aborda l'obra, que el director ambienta en la Belle Époque amb una estètica pròxima a La mort a Venècia, de Thomas Mann. "He intentat combinar el joc escènic amb la música, que és molt rica i expressiva, sense que un trepitgi l'altre, buscant un equilibri entre tots dos".
Després de tres intenses setmanes d'assajos amb l'orquestra, el cor del Liceu i els dos repartiments, tant Belbel com López-Cobos semblen satisfets del resultat. "Hem treballat amb total llibertat i sense prejudicis", va declarar López-Cobos, que no ha vist mai un muntatge d'aquesta obra, redescoberta el 1984, ni n'ha volgut escoltar gravacions per no deixar-se influir. Respecte a l'orquestra, va dir: "Estic satisfet perquè hi ha hagut suficients assajos. L'important amb una orquestra és saber fins on pots arribar per treure'n el millor. No val la pena martiritzar els músics".

Marta Cervera
El Periódico

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet