ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Autòpsia a Don Giovanni

16/11/2004 |

 

El Festival d'Òpera de Butxaca acull l'Encontre Internacional NewOp i programa cinc espectacles.

Un espectacle de titelles amb òpera i la recuperació del cuplet català obren el certamen.

L'antiga sala d'autòpsies de la Reial Acadèmia de Medicina de Catalunya s'obre al món de l'espectacle acollint el muntatge 'Don Giovanni', que inaugura el Festival d'Òpera de Butxaca.

Més que una òpera és un espectacle de titelles amb música del Don Giovanni de Mozart interpretada en directe per sis cantants i un pianista, que posen veu als personatges de l'òpera que, en forma de titelles, van sortint de les entranyes del cos obert en canal de Don Giovanni. "He decidit passar de la part poètica i centrar-me en la científica per justificar la seducció". Així explica Pepe Otal el perquè d'aquest espectacle, que es va estrenar en l'edició anterior del festival (aleshores amb música enregistrada) i que ara, els dies 19 i 20, arriba amb una nova versió per veure's al seu lloc natural, la sala d'autòpsies de la Reial Acadèmia de Medicina de Catalunya, una joia arquitectònica del segle XVIII. Tot i que els titelles puguin fer-nos pensar en un muntatge amable, Marc Rosich, director d'escena, avisa: "És una òpera gore, hi ha vísceres de veritat".
El segon espectacle del festival tampoc és una òpera, és un recital de cuplets. El dramaturg Pere Sagristà s'ha endinsat en la vida i l'obra de la cupletista olotina Càndida Pérez (1893-1989) i el resultat és La cupletista, un espectacle de cançons amb piano que es podrà veure els dies 19 i 20 al cafè Tinta Roja interpretat per la cantant Núria Esquius i Abraham Espinosa (piano). "He fet un espectacle de cuplet català, un gènere completament extingit -explica Sagristà-, que té la seva pròpia idiosincràsia, molt diferent del cuplé espanyol, i que als anys 20 era molt popular". El concert es va estrenar ahir al Teatre Principal d'Olot, d'on era Càndida Pérez, que va escriure cuplets tan famosos com La Marieta de l'ull viu o Les Caramelles.

Amb aquests dos espectacles Toni Rumbau, director del Festival, acollirà la seixantena d'estudiosos de l'òpera de tot el món -compositors, directors, productors i altres professionals del món de l'òpera contemporània- que dijous arriben a Barcelona per participar a la trobada NewOp, que se celebra cada any en una ciutat diferent d'Europa. El NewOp, de tres dies de durada (18, 19 i 20), preveu taules rodones sobre la composició catalana actual, els models político-culturals i els festivals i els teatres, un curs d'òpera, una conferència sobre òpera contemporània a Europa i el dramaturg holandès Willem Bruls oferirà un curs d'escriptura de llibrets per a professionals del sector.

A més a més, també estan previstes audicions d'òperes noves i d'altres en procés de creació, com Decorado con tres vistas, una obra en tres actes escrita per tres compositors: Eduardo Diago, Domènech González de la Rubia i Sergio Fidenraizer; o les òperes americanes She Lost Her Voice That's How We Knew, de Frances White, Falling, de Laurie Amat i Lucio Menegon, i Le soleil ouvre ma gorge. Totes es podran escoltar la tarda de dissabte al Centre Cívic Cotxeres Borrell.

Marta Porter
Avui

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet