Joaquim Rodrigo, més enllà d'Aranjuez
1/3/2003 |
El Museu Diocesà acull una exposició sobre el músic que clausura els actes del seu centenari.
Més enllà del celebèrrim 'Concierto de Aranjuez', Joaquim Rodrigo (1901-1999) va ser un compositor integral amb una obra extensa i variada. Ara, una exposició ens acosta a l'home i al músic.
C entenari Joaquim Rodrigo: l'home, el músic, el mestre és el títol de l'exposició que des de fa un any gira per tot Espanya i que ara ha recalat al Museu Diocesà de Barcelona. És el colofó als actes organitzats amb motiu del centenari del seu naixement, el 1901, i que, com va destacar la seva filla Cecília, "han durat tres anys".
La mostra ofereix al visitant objectes personals del compositor, des d'un piano fins a quadros i dues pipes que li van regalar Pau Casals i Andrés Segovia, i també elements que el van ajudar a desenvolupar-se en la seva ceguesa: un punxó amb què escrivia les seves partitures i un bastó blanc de cec. "El pare -explicava ahir Cecília Rodrigo- escrivia les partitures en braille i després les dictava nota a nota a un pigall que les transcrivia en una partitura". La mostra inclou la partitura en braille i la primera edició del Concierto de Arajuez, que va estrenar l'Orquestra Municipal de Barcelona al Palau de la Música el 1940, així com dos vestits de Pilar López fets per al ballet de la famosa obra.
Els tres pisos de l'edifici Pia Almoina mostren també programes, cartes -en destaca una de Leopold Stokowski alabant el Concierto de Aranjuez-, partitures, articles de la premsa, vídeos i la integral de l'obra de Rodrigo enregistrada en 23 CDs. Cecília Rodrigo va explicar que la integral inclou des de gravacions històriques, com unes cançons interpretades per Victòria dels Àngels -una d'elles el Tríptico de Mossèn Cinto amb lletra de Jacint Verdaguer-, i d'altres que s'han enregistrat de nou amb músics catalans com Albert Guinovart i Antoni Ros Marbà, i també el primer enregistrament que es va fer de les Quatre cançons catalanes, sobre poemes de Teodor Llorente, Josep Carner, Josep Massó i Ventós i Joan Guash.
Una guia d'àudio permet al visitant seguir l'exposició i escoltar la música de l'artista, la seva veu i la de la seva dona, Victòria Kamhi, amb l'objectiu d'acostar encara més al públic el treball del músic.
Després de veure's a Barcelona, l'exposició s'instal·larà de forma permanent al Palau d'Aranjuez, segons va dir ahir Cecília Rodrigo, presidenta de la Fundació Victòria i Joaquim Rodrigo, amb la voluntat de "preservar els esdeveniments històrics, els fets importants de la vida d'un home de la talla de Joaquim Rodrigo".
Marta Porter
Avui