Una orquestra poc promocionada
11/10/2004 |
Només un centenar d'espectadors van assistir dissabte a la nit a l'Auditori Nacional al concert de l'ONCA i el Quartet Casals L'organització reconeix que potser no ha sabut atreure el públic.
Sembla clar que l'Orquestra Nacional de Cambra d'Andorra (ONCA) no té l'atractiu d'altres intèrprets com, per exemple, el gaiter Carlos Núñez. Si fa una setmana l'actuació del gallec va omplir les 500 places de l'Auditori Nacional, dissabte a la nit eren poc més d'un centenar els assistents que van seguir el recital de l'ONCA.
I això que al cartell del segon concert del 22è Festival Internacional Narciso Yepes (Iniciatives Turístiques d'Ordino i Fundació Crèdit Andorrà) hi figuraven un director de prestigi internacional, Alexis Soriano, i un quartet de corda celebrat per la crítica d'arreu del món, el Quartet Casals.
Gerard Claret, director concertino de l'ONCA, que ahir actuava com a violinista, avança una explicació probable de l'escassa assistència: "Sembla que si no portes una figura mediàtica no omples l'Auditori, però un quartet de corda rarament sortirà a la televisió o al cinema".
Com a director artístic del festival, Claret reconeix que potser no s'ha fet arribar al públic el valor del cartell de dissabte. "Era un programa important. Cap de les obres no s'havia tocat mai a Andorra", assenyala. Tampoc s'ha sabut difondre la importància de l'ONCA, segons Claret: "L'ONCA és, amb els Petits Cantors, l'ambaixadora musical del Principat". Tot i que el festival "intenta oferir una programació equilibrada, amb repertoris interessants i variats, s'ha de fer una reflexió per a la pròxima temporada", considera.
Entusiasme
Venien per tocar una peça i van acabar tocant-ne tres. El programa deia que el Quartet Casals (Vera Martínez i Abel Tomas, violins; Jonathan Brown, viola; Arnau Tomas, violoncel) havia d'interpretar Introducció i Allegro, op. 47, d'Edward Elgar, com a solistes acompanyats per l'ONCA. I, tal com era d'esperar pels comentaris que precedien el grup ("Un dels millors quartets del món", segons Mercè Alegre, membre de la direcció de l'ONCA), el virtuosisme de la formació va impressionar. Tanda d'aplaudiments i dos bisos: un fragment d'El sombrero de tres picos, de Manuel de Falla, i el segon moviment d'El quartet, de Debussy.
La vetllada va començar amb l'Idil.li de Siegfried, de Wagner, i es va cloure amb Dumbarton Oaks, de Stravinski, i Variacions sobre un tema de Frank Bridge, op. 10, de Benjamin Britten. "És una llàstima no haver sabut atreure més gent perquè els que van venir van sortir entusiasmats", diu Claret.
El cap de setmana es va tancar ahir amb el concert "de saló" de Jordi Albelda (violí) i Marina Vallcorba (piano) a l'església parroquial d'Ordino.
Abel Grau
El Periòdic d'Andorra