Barenboim presenta a l'Auditori de Barcelona un concert per a la convivència de les cultures
3/8/2004 |
Noranta-dos músics provinents de països en conflicte com ara Israel, Palestina, Síria i Jordània s'han unit aquesta nit a través de la batuta de Daniel Barenboim. El director i pianista israelià d'origen argentí ha presentat a l'Auditori de Barcelona el concert "Música per a la convivència de les cultures", en el qual intervé la West Eastern Divan Orchestra, una formació integrada per joves de diversos països del Pròxim Orient, músics àrabs i israelians, i espanyols. Amb aquest concert la formació pretén portar la pau al món a través de la música.
El director d'orquestra argentí Daniel Barenboim ha omplert avui l'Auditori de Barcelona amb un repertori en què ha exercit de solista de piano i de director de la West Eastern Divan Orchestra, que reuneix joves músics palestins i israelians.
Davant un públic entregat des del principi, entre el qual es trobava l'alcalde de Barcelona, Joan Clos, el regidor de Cultura de l'Ajuntament de Barcelona, Ferran Mascarell, l'exministre socialista Narcís Serra, i el conseller delegat del Fòrum Barcelona 2004, Jaume Pagès, Barenboim ha inundat l'auditori amb la seva enèrgica direcció, que ha compaginat amb el seu art al piano.
Al capdavant d'aquesta orquestra, que ha actuat en el marc del Fòrum-Ciutat, el director jueu pretén plasmar la seva convicció que per mitjà de la música es pot fomentar el diàleg i la unió entre palestins i israelians, una voluntat que casa amb els valors de la diversitat cultural i les condicions per a la pau de l'esdeveniment internacional.
El recital clàssic, que s'emmarca en el cicle "Música per a la convivència de les cultures", ha començat amb el "Concert per a piano i orquestra número 3 en do menor" de Ludwig van Beethoven, que al final ha aixecat de les butaques bona part del públic assistent. El sentit aplaudiment, que s'ha prolongat durant més de tres minuts, s'ha repetit al final de la segona i última part del concert, en què s'ha tocat la "Simfonia número 5 en mi menor" de Txaikovski.
La West Eastern Divan Orchestra, que pren el nom de l'últim gran cicle de poesia de Goethe -"Divan entre Orient i Occident"-, va néixer el 1999 per iniciativa de Barenboim i del seu amic, l'intel·lectual palestí Edward Said, que va morir l'any passat.
Aquesta iniciativa, que consisteix en un taller que se celebra cada estiu a Pilas (Sevilla), on participen músics de Jordània, Síria, Egipte, el Líban i altres països àrabs, a més a més d'Israel i de membres de l'Orquestra Jove d'Andalusia, va rebre el 2002 el premi Príncep d'Astúries de la Concòrdia.
Els músics seleccionats per acudir al seminari reben lliçons de professors músics de l'Orquestra de Berlín i del mateix mestre Barenboim, cosa que suposa un notable aprenentatge de cara a la seva carrera professional i, al mateix temps, un exemple de l'entesa entre àrabs i jueus. En aquest simbòlic context s'entén el seu últim recital, que va tenir lloc dissabte passat a Berlín amb motiu de la reobertura de l'estadi olímpic de la capital alemanya, aixecat pel règim nazi.
Després d'actuar a Barcelona, Barenboim, que va néixer a Buenos Aires el 1942 en el si d'una família jueva d'origen rus, dirigirà de nou a la West Eastern Divan Orchestra a Londres i Ginebra, en una gira europea que es prolongarà fins al 6 d'agost.
Els 92 joves músics que integren l'orquestra tindran una altra oportunitat per demostrar que és possible la comprensió entre àrabs i jueus, encara que el mateix Barenboim hagi reconegut en més d'una ocasió que amb aquestes iniciatives no s'aconsegueix solucionar el problema palestí, ja que es necessita sobretot voluntat política.
TeleNotícies online