2/4/2024 |
El 31 de març de 1944, l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC), sota la batuta del mestre Eduard Toldrà, oferia el seu primer concert al Palau de la Música de Barcelona. Han passat 80 anys des d'aquella actuació, però la premissa sobre la qual es va aixecar l’OBC segueix intacte: ser un instrument compromès amb el gran repertori simfònic, el patrimoni musical català i la nova creació, alhora que un altaveu de la modernitat musical al sud d’Europa amb un fort compromís social i fortament arrelat a la ciutat.
Més recent, però, és l’ambiciosa estratègia de posicionament internacional de l’orquestra que, des de fa uns anys, ha projectat gires que l’han portat a actuar a sales tan icòniques com el Musikverein i el Konzerthaus de Viena, el Concertgebouw d’Amsterdam, el Royal Albert Hall de Londres, el Carnegie Hall de Nova York o el Suntory Hall de Tokio.
Seguint aquesta política de visibilització, enguany l’OBC, capitanejada pel mestre Ludovic Morlot, viatjarà a Alemanya i Suècia: el 4 d’abril visitarà la sala Elbphilharmonie d’Hamburg i el 6 d’abril, el Konserthuset d’Estocolm. Ambdós recintes són considerats icònics en el circuit d’auditoris i sales de concerts: l’Elbphilharmonie d’Hamburg és una de les sales més grans i acústicament avançades de tot el món, i la Konserthuset d’Estocolm és la sala històrica més rellevant de tota Escandinàvia, així com el recinte escollit per entregar els Premis Nobel. Conjuntament amb L’Auditori, aquestes dues sales formen part de la xarxa European Concert Hall Organisation (ECHO), l'organització que aglutina els auditoris i sales de concert europees més importants, per tal d’enfortir sinergies, crear projectes conjunts i propiciar l’intercanvi constant d’idees i metodologies.
El programa dels dos concerts s’iniciarà amb Las constelaciones que más brillan, obra estrenada el passat 15 d’abril. Es tracta d’un encàrrec que va fer L’Auditori a la compositora catalana Raquel García-Tomás, Premi Nacional de Música el 2020, i que demostra el compromís de la institució en l'aposta per la nova creació. La peça que estableix un diàleg amb l’obra homònima de l’artista mallorquí Pere Ginard, inclosa en el seu Llibre de meravelles: Inventari il·lustrat de gairebé totes les coses vives, mortes i imaginades (Libros del Zorro Rojo, 2023), que està dedicada, al seu torn, a García Tomás. Estem davant una obra construïda per a potenciar la textura i el timbre del conjunt de la massa orquestral i on la barcelonina posa en valor l'eteri, l'inalterable, l'iridescent i el subtil.
El nucli dur del recital estarà format per tres obres Maurice Ravel: el ballet Daphnis et Chloé. Suite n. 2, l’exòtica Shéhérazade per a orquestra i veu – a càrrec de la mezzosoprano Fleur Barron - i l’extraordinària Pavane pour une infante défunte, amb la trompa com a protagonista.
El programa el completarà el cicle Cinco canciones negras, del compositor Xavier Montsalvatge. Després de l’èxit de la seva Canción de cuna para dormir a un negrito, inclosa en aquestes cinc cançons, el català va escriure quatre cançons més al voltant de la poesia i la sonoritat antillanes per tal de completar l’obra que va donar projecció a la seva carrera internacional. Fleur Barron també serà l’encarregada de la seva interpretació.
Catclàssics