24/2/2023 |
Diumenge que ve, 26 de febrer (Petit Palau, 12 h), el cicle Palau Bach convida el director alemany Christoph Siebert a dirigir el Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana (Xavier Puig, director) amb el programa “Abans i després de Bach”. Siebert és un dels grans coneixedors de la música en temps de Bach, amb una trajectòria estretament lligada a noms tan il·lustres com els de John Eliot Gardiner, René Jacobs i el prestigiós Collegium Vocale Gent. El programa de concert tindrà una marcada connotació funerària en la selecció de les obres que permetrà comprendre millor les músiques d’una època daurada amb obres de Heinrich Schütz, Johann Christian Bach i Felix Mendelssohn, i del mateix Johann Sebastian Bach. Un diàleg musical que permetrà conèixer el món abans i després Bach i alhora redescobrir les Exèquies musicals de Schütz, una mostra de com la conjugació amb la música dona als textos sagrats una nova i poderosa dimensió.
L’obra de Schütz, nascut exactament cent anys abans que Bach i Händel i que “representa no només el compositor germànic més important del segle XVII, sinó també un punt culminant pel que fa a la música luterana”, segons el què explica el divulgador musical Pere-Andreu Jariod al programa de mà del concert, va ser escrita a partir de les innovacions musicals procedents d’Itàlia que reuneixen veus i instruments, les dissonàncies i l’esperit dramàtic, extretes del gènere operístic. Una música encarregada per la vídua i els fills del príncep Heinrich Posthumus von Reuss, amic de Schütz, per al seu funeral, que va compondre “en una època històrica marcada per la sagnant Guerra dels Trenta Anys (1618-1648)”. De Schütz també s’interpretarà el Psalm 84 “Wie lieblich sind deine Wohnungen”, SWV 29, que iniciarà el concert, i el motet Selig sind die Toten, SWV 391. El concert també inclourà els motets Es ist nun aus mit meinem Leben i Der Gerechte, ob er gleich zeitlich stirbt de J. Ch. Bach, Mitten wir im Leben sind de Mendelssohn i Ich lasse dich nicht de J. S. Bach. La sessió comptarà amb la col·laboració de Joan Seguí amb l’orgue positiu, Andrew Ackerman amb el violó i Edwin García amb la tiorba.
Christoph Siebert (1965) va estudiar música d’església i direcció coral a Frankfurt del Main amb els professors Edgar Krapp i Wolfgang Schäfer. Després va rebre un valuós impuls artístic de John Eliot Gardiner a Londres. A més del seu treball habitual cada setmana amb cors no professionals, Siebert dirigeix conjunts com el Collegium Vocale Gent, i el Deutschen Kammerchor. Ha estat convidat per les principals formacions barroques europees, així com ha col·laborat en produccions amb Philippe Herreweghe, John Eliot Gardiner, John Nelson, Paavo Järvi, Sylvain Cambreling, Marcus Creed, Iván Fischer, Attilio Cremonesi, Louis Langrée, Sir Neville Marriner, Frans Brüggen, Yannick Nevet-Seguin i Andrés Orozco-Estrada. L’agost del 2020 va ser escollit nou director artístic de l’Associació Bach de Colònia. Siebert va fundar l’orquestra Concerto Classico Frankfurt, que toca amb instruments històrics el repertori clàssic i simfònic, a més de la literatura barroca de concert i oratori. També, com a part de la seva tasca educativa, des del 1994 ocupa una plaça de professor de direcció coral a la Universitat de Música i Arts Escèniques de Frankfurt del Main.
Catclàssics